A cég reorganizációs tervének november 5-ig kell elkészülnie, a vállalat rendbevételével Nagy Márton, nemzetgazdasági minisztert bízták meg. A magyar vasúti járműgyártás és- karbantartása és fenntartása nagy valószínűséggel 10 milliárdjaiba fog kerülni az államnak, így emiatt részben vagy egészben, vissza kell majd államosítani – írja a Szabad Európa.
A Ganz-MAVAG az alábbi levelet küldte ki ügyfeleinek:
Tisztelt Partnerünk! A Ganz-MAVAG International Kft. (GMVI) A következőket szeretné közölni. A magyar kormány az 1289/2025-ös, VIII. 7-én kelt rendeletében deklarálta, hogy elkötelezett a dunakeszi járműgyár fenntartásában beleértve a gyárban jelenleg is zajló termelési folyamatokat. A GMVI szintén tárgya a kormány 252/2025-ös rendeletének (VIII.7.), amely 90 napos moratóriumot hirdet 4. bekezdésében minden csőd-, vagy fizetésképtelenségi eljárás megindítására egy reorganizációs eljárás megkezdése esetén. A reorganizációs eljárás célja jelen esetben a Dunakeszi járműgyártás hosszú távú stabilitásának megteremtése. Társaságunk elkötelezett, hogy az önök felé fennálló kiemelkedő mértékű tartozásainkat rendezzük, de szeretnénk türelmét kérni a reorganizációs eljárás idejére. A reorganizációs eljárás elfogadása nem történhet később november 5-nél, ezután hamarosan ismét keresni fogjuk önöket a fizetési megállapodással kapcsolatos tárgyalások megkezdése tárgyában. Reméljük, a közöltek elfogadhatóak önöknek is és kölcsönösen elfogadható megállapodást sikerül elérnünk az adósságainkkal kapcsolatban, amely magában foglalja a későbbi együttműködés lehetőségét is
– olvasható a Törő Csaba vezérigazgató és Lóránd Tamás pénzügyi igazgató aláírásával ellátott, szeptember 30-án a Ganz-MAVAG szerződéses partnereinek kiküldött levélben.
A Szabad Európa információi szerint a cég mára nem csak nehéz pénzügyi helyzetben van, hanem egyenesen fizetésképtelen állapotba jutott. A GMVI 50-50 százalékban áll a Magyar Vagon Befektetési Zrt. illetve a CATO Investment Kft. tulajdonában 2022.07.01 óta. Mindkét cég mögött nagyobb üzletemberek állnak, a CATO a Habony Árpád köréhez sorolt Tombor Andrásé, a MAVAG Bf. Zrt. mögött pedig a Solva II. Magántőkealap áll, ami a Mol-hoz, illetve Hernádi Zsolt Mol-vezérigazgatóhoz köthető.
A cégcsoport anyagi helyzete viszonylag régóta ismert az OPTEN nyilvános cégadatbázisnak köszönhetően. A GMVI 2021-et még 15,8 milliárd forint adózott eredménnyel zárta 105 milliárd forint árbevétel mellett, egy évvel később már 15 milliárdos mínuszba fordult (27 milliárd forint árbevétel áll a mérleg másik oldalán). A cég bevétele hiába nőtt 2023-ban 47 milliárdra, így is 4,5 milliárd forint veszteséget könyvelt el, ami tavaly a duplájára, 9 milliárdra nőtt az 54,9 milliárdos bevétel ellenére. 2023-ban a cég saját tőkéje is negatívba (-4,1 milliárd forint) fordult, ami azt jelenti, hogy a tartozásai meghaladták a teljes vagyonát, a mínusz tavaly már 13,4 milliárd forint volt.
A fent említett problémák miatt született meg a két kormányrendelet, amelyre a Ganz-MAVAG levele is hivatkozik. Az 1289/2025-ös röviden arról szól, hogy a dunakeszi gyár működését fent kell tartani, a dolgozók béréről folyamatosan gondoskodni, és „a nemzetközi kötelezettségeket teljesíteni kell”. A második pedig kimondja, hogy “ideiglenes moratórium alatt a gazdálkodó szervezet és a kapcsolt vállalkozása ellen csődeljárás, illetve felszámolási eljárás nem rendelhető el”, ez a moratórium legfeljebb 90 napig tarthat, amely csődvédelemnek is lefordítható. Ezt lefordíthatjuk akár csődvédelemnek is.
Nagy változást jelentett be az egyik legrégebbi magyar vállalat
Sajtóközleményben tudatta a Ganz, hogy Zrt. lesz a jövőben a 100 százalékban magyar tulajdonú vállalat.Bővebben>>>