A Google úgy döntött, hogy szeptember 22-vel megszünteti a politikai hirdetéseket az EU területén, őt pedig októberben a Meta fogja követni. Ugyan hivatalosan október 15-től transzparensebbé kellene tenni a politikai és társadalmi célú hirdetéseket az EU új szabályozása szerint, a két vállalat, tartva attól, hogy minden igyekezetük ellenére nem sikerül betartaniuk a szabályokat és súlyos bírságokat kapnak az Európai Bizottságtól, inkább teljesen betiltja őket.

A Google korábban az Economxnek azt mondta, hogy mostantól a hirdetőknek kötelezően nyilatkozni kell arról, hogy a hirdetésük politikai jellegű-e, de a felhasználók is jelenthetik, ha politikai jellegű hirdetést észlelnek.

Ennek megfelelően a Google-ön keresztül már nem kellene a Fidesz hirdetéseinek sem látszódnia, azonban mégis látni őket. A Telex cikke szerint ez azért van, mert bár a politikai hirdetéseknek a nyilvános adatbázisát a techóriás már megszüntette, a közéleti reklámokról továbbra is vezet egy jóval kevésbé részletes átláthatósági oldalt.

Ezen keresztül látszik, hogy a Harcosok Klubja hirdetései nem politikai, hanem vállalati, internetes és telekommunikációs kategóriákban vannak felcímkézve.

Ennél is érdekesebb a lap szerint, hogy az adatbázis szerint a hirdetési kampányokért nem a Fidesz, hanem egy Full Stack Experts Sp. z o.o. nevű lengyel cég fizet.

A vállalat a Telex megkeresésére azt mondta, hogy egy martech technológiai viszonteladóként definiálják magukat. A feladatuk az, hogy technikai infrastruktúrát és hirdetési licenceket biztosítsanak számos ügynökség és hirdető számára az egész világon.

Hangsúlyozzák magukról, hogy nem hirdetők és nem felelős konkrét hirdetési kampányok létrehozásáért, tartalmáért vagy célzottságáért, ideértve a Fidesz párthoz kapcsolódó kampányokat is.

Kiemelik, hogy az átláthatósági jelentésekben szereplő fizetőként való megjelenésük kizárólag abból fakad, hogy hirdetési licenceket és technikai hozzáférést értékesítenek világszerte több tucat vállalati ügyfelüknek. Hozzátették, kizárólag technológiai szolgáltatóként működnek.

A Google átírja a szabályokat: új háború indult a figyelemért

Az online média forgalmát alapjaiban alakítják át a Google mesterséges intelligencia-alapú újításai, amelyek drasztikusan visszavetik a kiadói oldalakra érkező kattintásokat. A helyzetet súlyosbíthatja, hogy a Discover feed is átalakul: a hírek mellett egyre több közösségi médiás és videós tartalom jelenik meg, erősítve a versenyt a figyelemért. A kiadók szerint ez létükben fenyegeti a minőségi újságírást, ezért több nemzetközi médiavállalat pert indított a Google ellen, miközben az EU és a brit versenyhatóság is vizsgálódik. Ha többre kíváncsi, itt olvashat tovább.