Dittel Gábor, a NiT Hungary szakmai érdekképviselet vezetője szerint

eltérő módon, de a hazai közúti személyszállítás minden területét sújtja a gépjárművezető-hiány.

Kedvezőbb finanszírozási hátterük miatt a közszolgáltató állami és önkormányzati vállalatok talán jobban kezelik a helyzetet a mintegy 4500 hazai közúti árufuvarozó.

A buszsofőr-hiányról pedig azt mondta:

  • kevés a buszvezető,
  • az állomány öregszik,
  • az utánpótlás nem látszik,
  • a képzést kevés kisvállalkozó tudja megfizetni.

A NiT Hungary ügyvezető főtitkára a vg.hu-nak nyilatkozva emlékeztetett, hogy a közelmúltban éppen az állami és önkormányzati kör kezdeményezésére kedvező változás történt, amely szerint a B kategóriás jogosítvánnyal rendelkezők is megszerezhetik a buszvezetésre jogosító D kategóriás jogosítványt. Az új lehetőséggel a lépés nagy:

  • B kategóriával olyan jármű vezethető, amelynek a megengedett legnagyobb össztömege legfeljebb 3,5 tonna, és a vezetővel együtt legfeljebb 9 fő szállítására alkalmas.
  • D kategóriás jogosítvánnyal olyan személyszállító jármű vezethető, amely a járművezetőn felül több, mit 8 utas szállítására alkalmas. Ez egy csuklós busz esetében a száz főt is meghaladhatja.

A képzés 1,1 millió forintba kerül, és a hatósági változat alapesetben önköltséges. Van állami finanszírozású képzés is, az OFA program, amely most is zajlik. Résztvevőinek vállalniuk kell egy szerény önrészt, a többit a munkáltatójuk annak fejében, hogy a gépjárművezető adott ideig nála dolgozik.

Dittel Gábor úgy vélekedett: az állami és önkormányzati cégek jobb anyagi helyzetük miatt könnyebben tudják finanszírozni a képzést és gyakorlati lehetőséget is adnak. A magánvállalkozások viszont nehezebb helyzetben vannak, sok helyen maga a tulajdonos vezet, mert nincs elég sofőr. A különjárati buszpiacot a szezonális működés is nehezíti, és a kisebb cégeknek egyre nagyobb kihívás a fennmaradás. A járművezetők közben külföldön keresnek stabilabb munkát, főleg Angliában és Németországban.