BME dolgozói nyílt levelükben azt írták, hogy bár örülnek, hogy a közoktatásban dolgozó pedagógusok béreit megemelték, és hogy az egyetemükön 2020-21-es tanévben végzett MSc mérnökök bruttó átlagjövedelme meghaladja a 600 000 forintot, az egyetemi oktatók alapbére meg sem közelíti a diplomás mérnöki átlagkeresetet.

Az ELTE dolgozói reformokat és béremelést követelnek

A tavalyi emelést felemészti az infláció. Egy pályakezdő diplomás többet kereshet, mint a docense.

Egy PhD fokozattal rendelkező egyetemi adjunktus havi alapilletménye bruttó 277 200 forint, ami a munkáltatói döntésen alapuló 40 600 forint, valamint a garantált bérminimumra történő 48 800 forint kiegészítéssel együtt bruttó 366 600 forint.

A vezető beosztású egyetemi docensek bruttó garantált havi bére is csupán 535 200 forint. A doktoranduszok – akik általában mind a kutatási, mind az oktatási, mind az adminisztrációs teendőkből kiveszik a részüket – a tanulmányaik első két évében 140 000 forint, második két évében pedig 180 000 forint havi ösztöndíjat kapnak.

A dolgozók és doktoranduszok közül sokan a tisztességes megélhetés érdekében másod-, harmadállást kényszerülnek vállalni, ami hamar kiégéshez és az egyetemi pálya elhagyásához vezet – írják nyílt levelükben

A BME dolgozói ez alapján követelik:

  • a munkáltatói döntésen alapuló illetmény beépítését az alapbérbe;
  • az így létrejövő garantált alapbérek legalább 50 százalékos azonnali emelését minden munkakörben és beosztásban;
  • az oktatói-kutatói és a közalkalmazotti bértáblák felülvizsgálatát;
  • a nemzetgazdasági átlagnak megfelelő garantált tanársegédi bérminimum bevezetését és bértáblában való rögzítését;
  • a további oktató kollégák, illetve a kutatást-oktatást támogató kollégák bérezésének és a doktoranduszok ösztöndíjának ehhez igazítását;
  • és inflációkövető garantált éves emelést.

Mint fogalmaztak, „Magyarország elemi érdeke, hogy a műszaki és tudományos képzés gerincét adó állami fenntartású egyetemen, és minden további állami fenntartású felsőoktatási intézményben szűnjön meg a méltatlan bérhelyzet miatt már megindult munkaerő-elvándorlás, az oktatói, valamint az oktatást-kutatást támogató munka méltó ellentételezéssel folyjon, a tudományos pálya újra vonzóvá váljon, és fiatal oktatóink számára is tervezhető legyen a jövő.”