Márciustól új számítási mód alapján állapítják meg a más országból származó új és használt járművek forgalomba helyezésekor fizetendő regisztrációs adót, ami 2004. februári bevezetése óta minden évben több milliárd forint bevételt jelent a központi költségvetésnek.

Az idei évre előirányzott regisztrációsadó-bevétel 25,7 milliárd forint, nyolcmilliárddal haladja meg a tavalyit, ami a korábbi évekhez képest példátlanul nagy különbség.

Erre a többletre kétféle módon tehet szert az állam:

A Telex, amely körbejárta a kérdést, azt írja: az első esetben valószínűsített jelentős piaci elmozdulásra kevés az esély. 

A lap emlékeztet, hogy tavaly fogadta el a parlament az adótörvények módosítását, amely szerint 2025-től az infláció mértékével emelkedik egyebek mellett

Az adóemelések automatikusak lesznek, vagyis nem lesz szükség újabb törvénymódosításokra, ráadásul éppen az autósokra kirótt adók esetében vezetik be először az inflációkövető emelést. Mindez önmagában is jelentős költségnövekedéssel jár az autósok számára, de bizonyos esetekben a 21 éve a korábbi fogyasztási adót helyettesítő megoldásként bevezetett

regisztrációs adó számítási módjának átalakítása járhat igazán jelentős többletkiadással azoknak, akit új vagy használt autót vásárolnak.

Az új számítási mód célja, hogy az autók teljesítményére alapozva állapítsák meg az adó összegét, így eltérve az eddigi motorhengerűrtartalom-alapú szabályozástól. A kiinduló összeg egységesen 45 ezer forint lesz, de a teljesítmény függvényében akár milliós tételek is előfordulhatnak, különösen a nagyobb motorral rendelkező autók esetében.

A változtatás célja a környezetvédelmi szempontok érvényesítése, ugyanakkor az autósok számára súlyos többletkiadásokat eredményezhet, különösen a nagy teljesítményű, idősebb modellek esetében. Az új szabályok hatására például egy 2007-es Alfa Romeo Spider regisztrációs adója 160 ezer forintról 324 ezer forintra emelkedhet. Az autósok számára továbbá fontos változás, hogy a plug-in hibridek után is regisztrációs adót kell fizetni, a rendszer teljesítményadatainak figyelembevételével.

Nem csak a regisztrációs adó emelkedik számos esetben, de

  • 16 290 forintról 26 700 forintra drágult az autó időszakos műszaki vizsgadíja;
  • a kintről hozott autók egyedi forgalomba helyezése és az ehhez tartozó műszaki vizsga az eddigi nagyjából 40 ezer forintról több mint 57 ezerre drágult;
  • egy pár rendszámtábla 8,5 ezer helyett 11,5 ezer forintba kerül;
  • az összes kint és itthon vásárolt használt autó átírásakor kötelező eredetiségvizsgálat költsége a motor méretétől függően az eddigi 17-20 ezer forintról 23-27 ezer forintra emelkedett februártól;
  • ezeken kívül a gépjárműadó is emelkedik, de ahogy eddig, úgy ezután is a motor teljesítménye, illetve a jármű gyártási éve óta eltelt idő határozza meg.

A 2025-ös adótörvények igazi innovációt vezetett be az adók automatikus emelésére, több adó és illeték mértéke minden évben automatikusan növekszik az infláció mértékével, anélkül, hogy a törvényeket újra módosítani kellene ehhez. Ez az újítás idén a legjobban az autósoknak fájhat. Erről ITT olvasható bővebben.