Egy éve 15 autós kapott komoly bírságot, miután az M7-esen történt súlyos baleset helyszínét mobiltelefonjukkal lefotózták. Mivel segítségnyújtás helyett inkább a kamerát ragadták meg, a rendőrség akkori közleménye szerint mind 80 ezer forintos közigazgatási bírságot fizettek – írja a KTI.
A cél megakadályozni, hogy a sofőrök, bámészkodók fotózással akadályozzák a mentést, és újabb forgalmi dugókat vagy baleseteket okozzanak.
Ennek érdekében kis ideje már látni, hogy paravánokkal, „NO PHOTO” feliratokkal és tiltó piktogramokkal takarják el itthon a baleseti helyszíneket.
Kifejtették: az okostelefonok elterjedésével egyre gyakoribb, hogy a súlyos közlekedési balesetekről készült amatőr képek percek alatt felkerülnek a közösségi médiába. Sokszor a fotósok nem csupán megosztják a felvételeiket, hanem saját – sokszor téves – kommentárral is ellátják azokat, amelyek később tényként terjednek tovább. A kegyeleti és személyiségi jogokat sértő képek gyakran mindenféle szerkesztés, kitakarás nélkül jelennek meg a nyilvánosság előtt.
Világszerte mind több ország próbál gátat szabni a katasztrófafotózásnak, több okból is.
- Egyrészt a sérültek kiszolgáltatott helyzetben vannak, és beleegyezésük nélkül készülnek róluk képek.
- Másrészt a mentést végzőknek nem a fotósokkal kellene vitatkozniuk, hanem életeket menteniük.
- Harmadrészt a kíváncsiskodás és a fényképezés gyakran lassítja a forgalmat, ami újabb balesetekhez vezethet.
A szigor nem mindenütt egyforma: Hollandiában például 230 eurós bírságot kaphat (kb. 90 ezer forint), aki balesetnél fotóz. Németországban 2017 óta bűncselekménynek számít a vezetés közbeni katasztrófa-fotózás – a bírság akár ezer euró (400 ezer forint), a büntetés pedig két év szabadságvesztés is lehet.
Svédországban és az Egyesült Királyságban bár nincs közvetlen pénzbüntetés, a hatóságok minden eszközzel igyekeznek megakadályozni, hogy a magánszférát sértő felvételek napvilágot lássanak. Ám az Egyesült Államokban szabad fotózni, amíg az nem akadályozza a mentést, és persze nem sért vele az ember személyiségi jogokat.
Nem is gondolná, melyik ország sofőrjei a legveszélyesebbek Európában
Egy friss kutatás kiderítette, a kontinensen hol kell a leginkább tartani ittas, gyorshajtó vagy menet közben mobilozó autóvezetőktől. Bővebben >>>Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Legolvasottabb
Kiderült a nagy energiatitok: a rezsicsökkentés valójában egy zsákutca
Hiába a bankok tiltakozása, megduplázzák az ingyenes készpénzfelvételi limitet
Népszerű teát hívott a fogyasztóvédelem
Óriási kedvezményt kapnak a benzinesek, rég volt ilyen akció
Tüntetéshullám kezdődik: lázadnak a diákok a kormány döntése ellen
Valami történt: Washingtonba rendelték az ukránokat
Megvan a dátum: ekkor utalhatják a 13. és 14. havi nyugdíjat
Összerúgják a port a britekkel is az oroszok, nem fogadják el a morális felelősséget
Babis elengedte birodalmát, jöhet a kormányfői kinevezés