A magyar cégek nagy része támogatja a mesterséges intelligencia munkahelyi használatát, mégis a dolgozók kétharmada képzés nélkül marad – derül ki a hrportal.hu cikkéből Török Balázs kutatása alapján.
A felmérés 1082 válaszadó – köztük 44 százaléknyi cégvezető és 27 százaléknyi alkalmazott – adatait vizsgálta, akiknek közel 80 százaléka diplomás.
A kutatás szerint a napi szintű AI-használat inkább a kisebb vállalatokra jellemző, ám sok munkavállaló saját zsebből fizet prémium előfizetésekért, például a ChatGPT Pro funkcióiért. A felmérésben 815-en jelölték a ChatGPT-t elsődleges AI-eszközként, és közel harmaduk legalább heti 6 órát takarít meg az MI segítségével.
Ez a gyakorlat azonban adatvédelmi és működési kockázatot is jelenthet, ha a céges és privát előfizetések, valamint a személyes és bizalmas adatok nincsenek megfelelően elkülönítve.
A nemek között is van eltérés: a férfiak 41 százaléka rendelkezik céges AI-előfizetéssel, míg a nők aránya 28 százalék. A képzés hiánya miatt a nők hosszú távon hátrányba kerülhetnek a mesterséges intelligenciához kapcsolódó munkahelyi versenyben.
A kutatásból az is kiderül, hogy a munkavállalók 66 százaléka egyáltalán nem kapott AI-képzést a munkahelyén. Szakértők szerint célzott, gyakorlatorientált képzésekre lenne szükség, például rövid workshopokra, mentorprogramokra vagy ingyenes ChatGPT-tanfolyamokra. Ezek nemcsak a hatékonyságot növelik, hanem csökkentik az adatvédelmi kockázatokat, és segítik a dolgozókat a prémium funkciók biztonságos használatában.
A cégek ugyan támogatják az MI-t, de a tudatos képzés hiánya miatt a dolgozók önállóan küzdenek a hatékony és biztonságos használattal. Így a megoldás a képzésekben rejlik, amelyek növelik a hatékonyságot, csökkentik az adatvédelmi kockázatokat és elősegítik az egyenlő hozzáférést.