Az autóalkatrész-gyártó Visteon magyar leánycége a tervezettnél kisebb árbevételt ért el tavaly, ami főleg a Ford megrendeléseinek csökkenésével függ össze. A Visteon Hungary Kft. 170 millió dollár árbevétellel számol. Az elmúlt két évben több mint 70 millió dollárt beruházó cég idén újabb 15-20 milliós invesztíciót tervez. A tevékenységét most megkezdő fejlesztési központ egyben az európai Visteon-cégek régióközpontjaként működik - hangzott el a tegnapi tájékoztatón.
Az anyacéghez hasonlóan autóalkatrészeket gyártó Visteon Hungary (VH) Kft.-nek a megelőző évihez képest 2001-ben mintegy 26 millió dollárral csökkent az árbevétele. A tavalyi 167 millió dolláros forgalom 90 százaléka a Fordtól származott, annak ellenére, hogy az autógyár megrendelése az előző évihez képest kisebb volt. Ez csak részben magyarázza az árbevétel-csökkenést, a másik ok, hogy 2000-ben a Ford-csoport részeként működő - új Fordok értékesítésével és autóalkatrész-gyártással foglalkozó - magyarországi leányvállalat kettévált (NAPI Gazdaság, 2000. június 20., 5. oldal).
Ligeti László, a VH igazgatója elmondta: a tavaly befejezett, mintegy 73 millió dollárba kerülő termelőberuházás után idén - várhatóan jövő évi befejezéssel - újabb 15-20 millió dollár értékű gyártósor telepítését tervezik. Míg az előbbi berendezésekkel műanyag üzemanyagtartályokat és kompresszorokat gyártanak, addig az utóbbiakon a VH által sorozatgyártásra fejlesztett új üzemanyagtartályokat, autóklíma-kompresszorokat és hengerenkénti gyújtótekercseket gyártanak majd. E termékek fejlesztésében részt vesznek a VH székesfehérvári gyártóbázisa mellett létrehozott, mintegy 800 millió forintba került (NAPI Gazdaság, 2001. október 2., 6. oldal) közép-európai fejlesztőközpont magyar mérnökei is. Az új létesítmény lesz ezentúl a Visteon kelet-közép-európai régióközpontja, ahol harminc fejlesztő mérnök dolgozik majd.
A VH legnagyobb - a teljes árbevétel mintegy 88 százalékát kitevő - megrendelője idén is a Ford lesz, ám ezt az arányt - növekvő forgalom mellett - a következő fél évtizedben 50 százalék körülire szeretnék csökkenteni úgy, hogy újabb autógyáraknak szállítanak. Ezek közül egyelőre csak a Volkswagen-csoporttal kötött megállapodást a VH, az újabb márkákat - a folyamatban lévő tárgyalások miatt - Ligeti egyelőre nem kívánta megnevezni.
A VH által gyártott 12-féle alkatrészegység magyarországi beszállítói aránya tavaly 12 százalék volt, ami az idén egy százalékkal növekedhet. Ennek jórészt az a magyarázata, hogy a magyarországi részegységgyártók kapacitása kicsi a VH mennyiségi igényeihez, s csak kisebb részben tudnak megfelelni a minőségi elvárásoknak. A VH idén növelné az európai országokból vásárolt alkatrészek arányát, csökkentve ezzel a tengerentúlról érkezőkét. Az 1400 dolgozót foglalkoztató VH az európaiakon kívül ausztrál, brazil, mexikói, indiai és argentin autógyárakba szállítja az alkatrészeket.
Nagy Szilárd pénzügyi-gazdasági igazgatótól megtudtuk, hogy a VH a 2000. évi árbevételt várhatóan 2004-ben haladják meg, amikorra 220 millió dollárral számolnak.
Bubrik Gáspár
A gazdaság és az üzleti élet legfrissebb hírei az Economx.hu hírlevelében.
Küldtünk Önnek egy emailt! Nyissa meg és kattintson a Feliratkozás linkre a feliratkozása megerősítéséhez.
Ezután megkapja az Economx.hu Hírleveleit reggel és este.