Milyen szerepet tölt be Magyarország a Revolut kelet-közép-európai stratégiájában?

A kelet-közép-európai régió rendkívül fontos számunkra, és ezen belül Magyarország kiemelt helyet foglal el. Ha pusztán az ügyfélszámot nézzük, nálunk a második legnagyobb ország a térségben Lengyelország után. Lengyelországban körülbelül ötmillió ügyfelünk van, Magyarországon pedig mostanra elértük a kétmilliós számot.

Ez azonban csak a mennyiségi mutató. Ha a penetrációt, az ismertséget és az aktív használatot nézzük, Magyarország még erősebben teljesít. Tavaly novemberben értük el a világon az 50 millió felhasználót, ma már több mint 60 milliónál járunk – vagyis mindössze nyolc hónap alatt tizenkétmillió új ügyfél csatlakozott globálisan. Ez elképesztő ütem, és a magyar piac ebből nagyon szépen kiveszi a részét.

Mariia Lukash, a Revolut kelet-közép-európai régiójának növekedési vezetője
Mariia Lukash, a Revolut kelet-közép-európai régiójának növekedési vezetője
Kép: Economx, Hartl Nagy Tamás

Van meghatározott cél az ügyfélszám növelésére Magyarországon?

A globális célunk a 100 millió ügyfél elérése, de az országonkénti számokat nem kőbe vésett tervként kezeljük. A növekedést adatvezérelt módon irányítjuk: figyeljük, mely funkciók vonzzák be az embereket, és hogyan használják őket.

Érdekes adat, hogy az új ügyfelek körülbelül 65 százaléka organikusan érkezik, főként szájhagyomány útján. A fizetett marketing mindössze az új belépők kevesebb mint egyharmadát adja. Ez azt jelenti, hogy akik használják a Revolutot, elégedettek, és ajánlják a barátaiknak, családtagjaiknak – számunkra ez a legjobb visszaigazolás.

A magyar piacon mekkora növekedési lehetőséget lát még a Revolut?

Nagyon sokat. Bár kétmillió ügyfél már önmagában is jelentős, a teljes pénzügyi szektorhoz képest még bőven van tér. Magyarországon a piac szerkezete is kedvez nekünk: a régióban minden ország más valutát használ, így az emberek utazáskor, online vásárláskor vagy nemzetközi utalásnál rögtön devizaváltási problémákkal szembesülnek. A Revolutnál ezt egyszerűen és kedvező árfolyamon megoldhatják.

Sok felhasználó először emiatt regisztrál – például külföldi utazás előtt –, de aztán felfedezik, hogy tudnak megtakarítani, befektetni, biztosítást kötni, vagy akár eSIM-et vásárolni az appban. Ez a „maradási faktor” az egyik legnagyobb erősségünk. A SIM-kártyát és a biztosítást kedvelik a legjobban az ügyfeleink, különösen azok, akik sokat utaznak, nekik ezek nagyon hasznos funkciók.

Mariia Lukash, a Revolut Közép-Kelet-Európai régiójának növekedési vezetője
Mariia Lukash, a Revolut kelet-közép-európai régiójának növekedési vezetője
Kép: Economx, Hartl Nagy Tamás

Nekem az a tapasztalatom, hogy a bizalom elég alacsony a fintechekkel szemben a régióban – különösen az idősebb korosztályokban, akik a hagyományos bankokhoz és fizikai bankoláshoz vannak szokva. Mennyi extra kihívást jelent ez a Revolutnak?

Ez valóban kihívás, de sokat változott az elmúlt években. A pandémia idején például rengetegen kényszerültek online bankolásra, és rájöttek, hogy ez nemcsak kényelmes, hanem biztonságos is.

Van korlátozott brit banki engedélyünk, amely az Egyesült Királyság pénzügyi felügyelete alá tartozik, és van litván banklicencünk, amely az Európai Központi Bank (EKB) szabályozása szerint működik. A betétek 100 ezer euróig biztosítva vannak, ugyanúgy, mint bármelyik hagyományos banknál.

Tudjuk, hogy a személyes jelenlét hiánya egyes ügyfeleknek hiányozhat, ezért igyekszünk kreatív módon láthatóvá válni. Például fesztiválokon, sporteseményeken jelenünk meg, vagy épp olyan ATM-eket állítunk üzembe, amelyek azonnal tudnak kártyát kiadni. Ez még nem érhető el Budapesten, de tárgyalunk róla. Idén is jelen voltunk a Sziget fesztiválon, jövőre pedig egy teljesen más célközönséget is megszólítunk majd a F1-futamon, ugyanis az Audi F1 Csapat névadó partnerei leszünk 2026-tól.

És azt tervezi a Revolut, hogy magyar banklicencet szerezzen?

Jelenleg a litván licencünk alapján működünk, ami teljes értékű banki engedély az EU-n belül, így Magyarországon is. A magyar ügyfelek ugyanazt a védelmet és jogi hátteret élvezik, mintha magyar licencünk lenne. Rövid távon a nagy áttörést inkább a magyar IBAN bevezetése jelentené, mert ez megnyitná az utat például a közvetlen bérutalások vagy bizonyos helyi szolgáltatások előtt.

Milyen új termékekre számíthatnak a magyar ügyfelek a közeljövőben? Tbsz bevezetését tervezik?

A megtakarítási és befektetési funkcióink folyamatosan fejlődnek. A napi kamatozású, bármikor hozzáférhető megtakarítási számlánk rendkívül népszerű, mert versenyképes kamatot kínál anélkül, hogy hónapokra elzárná a pénzt.

A befektetések területén tavaly 97 százalékkal nőtt a magyar felhasználók száma. Jelenleg több száz részvényhez és ETF-hez lehet hozzáférni az appon keresztül, és dolgozunk a tbsz, vagyis a tartós befektetési számla bevezetésén is, ami jelentős adókedvezményt vagy akár teljes szja-mentességet jelentene a hosszú távú befektetőknek.

Mariia Lukash, a Revolut kelet-közép-európai régiójának növekedési vezetője
Mariia Lukash, a Revolut kelet-közép-európai régiójának növekedési vezetője
Kép: Economx, Hartl Nagy Tamás

Az üzleti szolgáltatások mennyire fontosak a régiós stratégiában?

Nagyon fontosak. A Revolut Business évente körülbelül 30 százalékos növekedést mutat a régióban, Magyarországon 2024-ben 52 százalékos volt a növekedés ügyfélszám tekintetében. Nemcsak kisvállalkozások nyitnak nálunk számlát devizakezelésre és nemzetközi tranzakciókra, hanem nagyobb cégek is, amelyek számára például fizetési infrastruktúrát biztosítunk. Az országban tavaly a 2024-es Sziget Fesztiválhoz kötődő partnerség keretében a Revolut Pay-jel, a Revolut Businessen keresztül több mint 25 ezer tranzakciót bonyolítottunk le, összesen körülbelül 2,3 milliárd forint értékben.

Klisés kérdés következik, de mi különbözteti meg ma a Revolutot a versenytársaktól?

Őszintén szólva, nincs versenytársunk. Nem azzal foglalkozunk, hogy mások mit csinálnak. Nem szeretnénk a versenytársak után menni, mert ha folyamatosan arra figyelnénk, ki mit lép, akkor nem maradna elég energiánk arra, hogy mi magunk hozzunk létre valami igazán újat. Ehelyett előre tekintünk, és azon gondolkodunk, mi az, amire az embereknek holnap vagy jövőre szükségük lesz – még akkor is, ha ma talán nem is tudják, hogy ez egy létező igény.

Ez a szemlélet hozta például az eSIM-szolgáltatásunkat, ami utazóknak nyújt kedvező és rugalmas mobilnetmegoldást, vagy a repülőtéri lounge-hozzáférést, amivel kényelmesebbé tehetik az utazásukat. Ugyanígy a vásárlásvédelmi programunk és a különféle biztosítási lehetőségeink is egyre népszerűbbek. Ezek nem feltétlenül banki funkciók a klasszikus értelemben, de éppen ez a lényeg: olyan ökoszisztémát építünk, ahol a pénzügyek és a mindennapi élet más területei is egy helyen, gyorsan és biztonságosan intézhetők. Ez adja a Revolut igazi karakterét.

Milyen a kapcsolat a Magyar Nemzeti Bankkal?

Nagyon konstruktív és folyamatos a párbeszéd. Minden piacon arra törekszünk, hogy a helyi szabályozó hatóságokkal és központi bankokkal erős, nyitott kapcsolatunk legyen, hiszen ez alapvető feltétele a biztonságos működésnek. A pénzügyi szektorban a bizalom a legnagyobb érték, és ezt csak úgy lehet megszerezni és megtartani, ha átláthatóan, a jogszabályoknak maximálisan megfelelve dolgozunk.

A Magyar Nemzeti Bankkal (MNB) való kapcsolatunk nemcsak a kötelező engedélyeztetési és jelentési folyamatokra terjed ki, hanem sokszor konzultatív jellegű is – meghallgatjuk a visszajelzéseiket, ők pedig értékelik, hogy gyorsan reagálunk, ha új szabályozási környezet alakul ki.

A kriptovaluták területén milyen változásokat hozott a szabályozás?

Az új szabályozások miatt bizonyos szolgáltatásokat, például a külső kriptotárcákba történő kiutalást vagy a staking (tulajdonképpen letéti) funkciót, rövid időre felfüggesztettük. Ez mindössze néhány napig tartott, mivel gyorsan alkalmazkodtunk az új előírásokhoz, és utána bizonyos funkciókat visszaállítottunk. Viszont vannak szolgáltatások, amik még mindig szünetelnek, ilyen a kriptovásárlás és -eladás, a kriptotanfolyamok utáni jutalom és a befizetés.

Az alapelvünk az, hogy az ügyfelek kezében maradjon a döntés szabadsága, de közben minden tekintetben megfeleljünk a jogszabályoknak és a biztonsági követelményeknek. A kripto nem csupán befektetési lehetőségként jelenik meg nálunk, hanem egy új pénzügyi technológiai tér részeként, amiben hosszú távon is szeretnénk jelen lenni.

Kicsit tágítva a perspektívát, globálisan merre terjeszkedik tovább a vállalat?

Bár Európában szinte minden országban jelen vagyunk, az ambíciónk az, hogy az első valóban globális digitális bankká váljunk. Az Egyesült Államokban nemrég kezdtük meg a működést, és ez önmagában hatalmas piac, és nagyon nehéz dolgunk lesz. De már dolgozunk a latin-amerikai és ázsiai terjeszkedésen is. A közeljövőben elindulunk Mexikóban, Brazíliában és több más országban is, ahol óriási az igény a digitális pénzügyi szolgáltatásokra.

Jelenleg több mint tíz új banki engedély megszerzésén dolgozunk világszerte. Minden egyes új piac új kihívást jelent – nemcsak a helyi szabályozási rendszer miatt, hanem azért is, mert meg kell értenünk a kulturális különbségeket, a felhasználói szokásokat és a gazdasági sajátosságokat. Mi azonban éppen ezt élvezzük: minden belépés egy új tanulási folyamat és egy új lehetőség.

Lakossági vagy üzleti területen lehet nagyobb a növekedési potenciál?

Mindkét területben óriási lehetőséget látunk, és a stratégiánk kifejezetten arra épül, hogy több lábon álljunk. A lakossági szegmensben a helyi IBAN bevezetése komoly áttörést hozna, hiszen így a felhasználók közvetlenül a Revolut-számlájukra kérhetnék a fizetésüket, vagy könnyebben utalhatnának helyi számlák között. Ez a kényelem és egyszerűség sok új ügyfelet vonzhatna.

Az üzleti oldalon a Revolut Business már most is gyorsan növekszik, főként a nemzetközi tranzakciók és a devizakezelés miatt. De itt is van még bőven tér: számos vállalkozás keres olyan digitális pénzügyi partnert, amely gyors, rugalmas és költséghatékony, miközben világszinten is működik.

Mariia Lukash, a Revolut Közép-Kelet-Európai régiójának növekedési vezetője
Mariia Lukash, a Revolut kelet-közép-európai régiójának növekedési vezetője
Kép: Economx, Hartl Nagy Tamás

Hogyan képzeli el a Revolutot Magyarországon pár évre előretekintve?

Azt szeretnénk, ha a Revolut Magyarországon is a mindennapok természetes része lenne – nem csupán egy bankszámla az appban, hanem egy komplex platform, ami a pénzügyek mellett az élet más területein is jelen van. Olyan szolgáltatásokra gondolok, amelyek összekötik az utazást, a vásárlást, a kommunikációt és a pénzügyi döntéseket.

El tudom képzelni, hogy pár év múlva egy magyar felhasználó a Revolutban veszi meg a repülőjegyét, ott intézi az utasbiztosítását, az eSIM-jét, a szállásfoglalását, majd a nyaralás alatt az appon keresztül fizet mindenért – mindezt biztonságosan, azonnali értesítésekkel és kedvező árfolyamon.

Tulajdonképpen fintechből beyond-banking alkalmazás működtetése?

Igen. A célunk az, hogy ha valaki gyors, kényelmes és biztonságos megoldást keres bármilyen pénzügyi helyzetre, automatikusan a Revolutra gondoljon. És persze szeretnénk, hogy Magyarországon is a lehető legtöbb embernek legyen pozitív személyes élménye velünk – mert végső soron ezek az élmények formálják a márkát.