hedge fundok idén több mint 6 milliárd dollárt veszítettek azon, hogy alábecsülték az amerikai fogyasztók utazási kedvét az inflációs környezetben. A Royal Caribbean és a Carnival hajótársaságok jelenleg is az S&P 500-as index 10 legjobban shortolt vállalata közé tartoznak, azonban részvényeik árfolyama duplázódott az idén.

Azok a hedge fundok (fedezeti alapok), akik shortolnak, részvényeket kérnek kölcsön és adják el azokat, arra számítva, hogy árfolyamuk később esni fog és olcsóbban tudják majd visszavásárolni az eladott papírokat. A hajótársaságok és a turisztikai szálláshelyeket értékesítő cégek részvényeinek hirtelen emelkedése az S3 Partners nevű pénzügyi adatelemző cég összesítése szerint idén 6,4 milliárd dollárnyi veszteséget okozott az ezt a taktiktá választó alapoknak - írja a Financial Times.

Csak a hajótársaságok, a Carnival, a Royal Caribbean és a kisebb rivális Norwegian részvényárfolyam-emelkedése 2,9 milliárd dollárral rövidítette meg a hedge-fundok befektetőit. De brutális veszteségek keletkeztek az év eddigi részében 70 százalékkal dráguló Airbnb, illetve a 44 százalékkal felértékelődő Booking.com ellen nyitott pozíciók is.

Pedig az év elején jó ötletnek tűnt ezek ellen fogadni. Sok spekuláns ugyanis arra számított, hogy a közelgő recesszióra jó felkészülés lehet az olyan ágazatok részvényeinek eladása, amelyek ki vannak téve a fogyasztói kiadások visszaesésének. Azonban a gazdasági növekedés a világ legnagyobb gazdaságában a magasabb kamatlábak mellett is rugalmas maradt, s egyre többen kezdtek el hinni abban, hogy lehetséges a puha landolás. Azaz az infláció csökkenése elérhető anélkül, hogy a gazdaság recesszióba csúszna.

A hajótársaságokat különösen sebezhetőnek tekintették a gazdasági visszaeséssel szemben. Sokakban élt még élénken annak emléke, amikor a koronavírus világjárvány idején a flottájuk leállt, és komoly adósságokat halmoztak fel. A Carnival adósság-állománya például a 2019 végi mintegy 10 milliárd dollárról az idei első negyedévben több mint 35 milliárd dollárra nőtt.

A Norwegian és a Royal Caribbean azonban a legutóbbi negyedévben egyaránt visszatértek a nyereséges működéshez, míg a Carnival 78 százalékkal csökkentette veszteségét éves szinten. A Carnival vezérigazgatója, Josh Weinstein júniusban azt mondta, hogy a vállalat fenomenális szezont él meg. A Royal Caribbean a múlt hónapban három hónapon belül másodszor emelte meg éves eredmény-előrejelzését.

Tájékoztatás

A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.
Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen oldal nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!