A harmadik féltől származó
sütik (cookies) kitiltása helyett kompromisszumos megoldást vezet be a
Google az általa fejlesztett Chrome böngésző működésében. A
weboldalakba épített apró kódrészletek kulcsfontosságú elemét adják az online hirdetési piacnak, mivel a felhasználói aktivitás monitorozásán keresztül lehetőség adódik célzott
hirdetések elhelyezésére.
Azonban elmúlt években egyre többen használták az internetezők nyomonkövetésére „a sütiket” és megsokszorozódott a felhasználókhoz kötődő információkkal való kereskedés.
A másik oldalon pedig egyre szigorúbban veszik a személyes adatok védelmét a hatóságok, így a technológiai vállalatok
lépéskényszerbe kerültek.
Négy éve húzzák a bevezetését
A keresőóriás egyik fő riválisa, az
Apple 2021 óta a felhasználók kifejezett engedélyéhez köti azok online nyomkövetését az alkalmazásáruházában szereplő appok esetében. Ezzel szemben a
fokozatatos átalakulás elvét hirdette meg 2020-ban a Google : két éven belül kellett volna odáig eljutniuk, hogy a
Chrome-ban egyáltalán nem futhat harmadik féltő származó süti.
Nem várt nehézségekre hivatkozva előbb 2024 végére, majd 2025 elejére tolták ki ezt a határidőt.
Idén januárban aztán elindult a Tracking Protection funkció, amely a Chrome-használók 1 százalékánál alapértelmezetté tette a harmadik féltől származó cookie-k korlátozását. A teljes kitiltáshoz vezető első lépés azonban egy sor problémát és kritikát hozott felszínre.
A reklámipari szereplők és a szabályozó hatóságok egyaránt aggodalmukat fejezték ki, hogy a korábban ismertetett koncepció megvalósításával tovább erősödhet a Google domináns piaci pozíciója
Új élménnyel gazdagítanák a felhasználókat
A héten az adatvédelmi célokra létrehozott Privacy Sandboxon számolt be róla a kaliforniai vállalat, hogy eláll az eredeti tervétől.
A
bejegyzés szerint a cég az érintett felekkel (
szabályozó hatóságok, reklámipari szereplők, felhasználói érdekvédelmi csoportok stb.) történt alapos egyeztetések fényében revideálta a korábban ismertetett álláspontját. A harmadik féltől származó sütik megszüntetése helyett „
egy új élménnyel" gazdagítaná böngészőjét, ami
lehetővé teszi az emberek számára, hogy tájékozott döntést hozzanak, amely az egész webes böngészésükre vonatkozik, és bármikor módosíthatják ezt a döntést.
A részleteket a vállalat még átbeszéli a szabályozó hatóságokkal, illetve a tényleges bevezetés kapcsán az iparág képviselői is lehetőséget kapnak arra, hogy kifejtsék álláspontjukat.