Az amerikai bíróság kimondta, hogy a Google jogellenesen tartott fenn monopóliumot a keresési- és online reklám technológiák piacán, ami súlyos következményekkel fenyeget a cég amerikai és európai jelenlétére nézve.

Az Egyesült Államokban egy szövetségi bíró megállapította, hogy a Google a keresési szolgáltatásokban és a szöveges online hirdetések piacán versenyellenes módszerekkel központosította az irányítást, ezáltal jogsértő monopóliumot alakított ki. 

Az ítélet szerint a cég exkluzív, piactorzító szerződésekkel, például hatalmas összegeket fizetve azért, hogy a keresője legyen az alapértelmezett egyes eszközökön, eliminálta a versenytársakat.

Az amerikai igazságügyi minisztérium több lehetséges megoldást is javasolt, például, hogy a Google adja el a Chrome böngészőt, vessen véget az exkluzív partneregyezményeknek, és biztosítsa az átláthatóságot a reklámozás terén.

Miközben az amerikai bíróságok felléptek, az Európai Unióban a Google-nek továbbra is szigorú versenyjogi eljárásokkal kell szembenéznie, főként az Android és a Google Shopping ügyekben, illetve az új digitális piacokról szóló törvények értelmében. Ezek az intézkedések szintén az exkluzív szerződések és a versenyt záró üzleti gyakorlatok felszámolását célozzák.

A Google elleni fellépés akár a cég feldarabolását is eredményezheti, esetleg a hirdetési technológiai eszközeinek eladását, vagy a Chrome önállósítását. Mindeközben a vállalat fellebbezni fog az ítéletek ellen, és továbbra is erős versenytársakkal kell megküzdenie, különösen az MI-piacon – írja a Politico.