Jelentős árfolyamesést szenvedtek el a Hyundai (-4,3 százalék) és a Kia (-7,3 százalék) részvényei, miután Donald Trump amerikai elnök bejelentette: új kereskedelmi megállapodás értelmében 15 százalékos vámot vetnek ki a dél‑koreai autóimportra. 

Ez a konstrukció kedvezőbb a korábban belengetett 25 százalékos tarifánál, de jóval magasabb az eddigi, vámmentes szabadkereskedelmi megállapodásnál. A koreai márkák ez idáig élvezett vámmentessége fontos előny volt a japán autógyártókkal szemben, melyekre Trump előtt is 2,5 százalékos tarifát szabott ki az amerikai kormányzat.

A szöuli fél 12,5 százalékot akart kiharcolni, de Trump ragaszkodott a 15 százalékhoz. A dél-koreai autószövetség szerint így is szerencsés a helyzet, mivel a bejelentéssel megszűnt a korábbi bizonytalanság, és teljesen kiegyenlített lesz a küzdelem a japán és európai versenytársakkal – írja a Totalcar.

A vállalat vezetők is lobbiztok Trumpnál

A gazdasági feszültség enyhítésére a Hyundai elnöke is személyesen utazott Washingtonba más dél‑koreai nagyvállalatok vezetőivel (pl. Samsung). Az enyhítésért cserébe Dél‑Korea 350 milliárd dolláros amerikai befektetési csomagot (hajóépítés, félvezető/akkumulátor/biotechnológia), valamint 100 milliárd dolláros energetikai beruházást vállalt, valamint vámmentesen beenged saját piacára amerikai termékeket (járműveket, mezőgazdasági gépeket).

A vámtarifák már eddig is jelentősköltségeket okoztak a Hyundainak: 828 milliárd wonos (~604 millió dolláros) veszteséget könyvelt el a cég, ami éves összevetésben 22 százalékos nyereségcsökkenést eredményezett. A Kia sem járt jobban: 786 milliárd wonos (~570 millió dollár) vesztesége 24 százalékkal vetette vissza az üzemi eredményt. Mindeközben az amerikai eladások átmenetileg nőttek: a Hyundai 10, a Kia 5 százalék plusszal zárt, mivel a fogyasztók a várható vámemelés miatt előrehozták a vásárlásaikat.

Irány amerika

A vámterhek mérséklése érdekében a Hyundai és a Kia felgyorsítja az amerikai gyártásba való áthelyezéseket:

  • a Hyundai 21 milliárd dolláros beruházást jelentett be, amely magában foglal egy új acélművet Louisiana államban és egy kibővített EV‑üzemet Georgiában.
  • Bizonyos modellek – például a Tucson – gyártását Mexikóból Alabamába helyezik át, hogy elkerüljék a határ jelentette vámokat.

Némileg megkönnyíti a Hyundai és Kia helyzetét, hogy nagy gyártókapacitással rendelkeznek az USA‑ban, így részben ellensúlyozhatják az importvámok negatív hatását. Ugyanakkor a hosszú távú profitabilitás szempontjából tartós vámkörnyezet komoly kihívást jelenthet.