A PSA és a Fiat Chrysler összeolvadásából megszületett Stellantis ma egyszerre francia, olasz és amerikai gyökerű.
Carlos Tavares, a Stellantis egykori vezérigazgatója új könyvében arra figyelmeztet, hogy a 2021-ben létrejött autóipari óriáscsoport működési modellje törékeny, és akár a vállalat felbomlásához is vezethet. Úgy látja, hogy egy ilyen forgatókönyvben az európai érdekeltségeket egy kínai gyártó vásárolhatná fel, míg az észak-amerikai márkák – köztük a Jeep és a Ram – önálló útra léphetnének.
A Stellantis globálisan 14 márkát fog össze, és miközben Európában a kínai gyártók előretörése jelent komoly kihívást, az Egyesült Államokban teljesen más piaci környezetben kell helytállni.
A Reuters emlékeztetett arra is, hogy 2025 elején a cég már bejelentett olyan szervezeti változtatásokat, amelyek a régiók nagyobb önállóságát célozzák – vagyis a vezetés is érzékeli a belső feszültségeket.
Ha Tavares jóslata beigazolódna, annak messzemenő következményei lennének: az európai márkák sorsa külső kézbe is kerülhet, míg az amerikai portfólió önálló társaságként működhetne tovább. Ez nemcsak a vállalat jövőjét, hanem az egész globális autópiac erőviszonyait is átrajzolhatná – hangsúlyozta elemzésében a Totalcar.