Az elégedetlen ügyfelek kapcsolattartás céljából az interneten hoznak létre csoportokat, itt osztják meg egymással saját történeteiket, és az ügyvédekkel együtt itt dolgozzák ki a támadási stratégiáikat is Romániában.

Az első ilyen csoport júniusban alakult, a Volksbank temesvári ügyfelei a Yahoo-n hozták létre a pénzintézet károsult ügyfeleinek közösségi oldalát, az elmúlt napokban pedig már szinte valamennyi romániai bank - a BCR, a Bancpost, a Raiffeisen, az Alpha Bank, a BRD, az ING, az RBS vagy a Banca Transilvania - ügyfelei is létrehoztak egy-egy ilyen érdekvédelmi csoportosulást.

A Volksbankot perelni készülők száma több ezerre tehető, az OTP Romania az alig pár napja létrehozott, interneten toborzott csoport elégedetlen ügyfeleinek száma szerdán meghaladta a 200 főt.

A Volksbankot jelen pillanatban több ezer ügyfél támadja - tájékoztatta lapunkat a bank egyik, a neve elhallgatását kérő munkatársa. A pénzintézetek működését szabályozó kormányrendeletre hivatkozva az ügyfelek alacsonyabb hitelkamatokat és a különböző díjak eltörlését szeretnék bankjuktól kialkudni, miközben a pénzintézetek ragaszkodnak a korábban beárazott szerződéseikhez.

Kreatív trükkök a THM-ben

Az uniós direktívával összhangban a bukaresti kormány sürgősségi rendeletet hozott, mely szigorúan szabályozza a pénzintézetek kamatpolitikáját, és tételesen felsorolja az alkalmazható egyéb díjtételeket is. A rendeletet tartalmi változtatások nélkül szerdán fogadta el a román parlament szenátusa. A már folyamatban lévő hitelszerződéseket legkésőbb szeptember 19-éig ezen jogszabályoknak megfelelően kell kiegészíteni.

Bár a kormányrendelet elsődleges célja az átláthatóság megteremtése lett volna, a határozat szövege többféleképpen értelmezhető. A Volksbank hirdetményében például korábban a teljes hiteldíj-mutató (THM) a kamat mellett a különböző egyéb díjnövelő tényezőkből állt össze tételesen felsorolva. Köztük van a kockázati díj is, aminek alkalmazását az új jogszabály tiltja. A bank vezetése ezért úgy döntött, hogy ezt a díjtételt átnevezi adminisztratív költséggé, az ügyfél továbbra ugyanazt az összeget fizeti havonta és a bank is a pénzénél marad - mondta a Volksbank névtelenséget kérő munkatársa.

A fogyasztóvédelmi felügyelőség ezt lehetővé is teszi, a pénzintézetekhez eljuttatott álláspontja szerint ugyanis a THM kiszámolásánál alkalmazott képleteket a bankok akkor módosíthatják, ha a hitel költségei nem változnak. Az ügyfeleket képviselő ügyvédek ennek ellenére úgy vélik, hogy a bank ezzel újabb díjtételt kíván a szerződésbe csempészni és önkényes szerződésmódosítás címén terelik jogi útra követeléseiket.

A egyre mélyülő konfliktus közepette a helyi hírek szerint egyes pénzintézetek maguknak igyekeznek megnyerni a konkurencia elégedetlen ügyfeleit. A Volksbank klienseit tömörítő érdekvédelmi csoport egy tagja a Ziarul Financiarnak elmondta: már több bankkal is tárgyalásokat folytatnak, konkrét ajánlatot azonban mindeddig nem kaptak.

Támadják az OTP-t is

Tárt karokkal várja az átigazolni vágyó ügyfeleket az OTP Bank Romania is - tájékoztatta a Napit Diósi László, az OTP Bank Romania vezérigazgatója, aki szintén beismerte, hogy az elmúlt időszakban a panasszal élők száma jelentősen emelkedett.

Elégedetlenkedő ügyfeleink jelentős része azt kéri számon, hogy az alapkamatok csökkenésével miért nem csökkentek a hitelkamatok is - fogalmazott Diósi. Az internetes szerveződés ellenére, minden panaszt egyenként vizsgálunk ki, hiszen ezen közösségek nem jogi személyek. Havonta mintegy két-háromszáz panasz érkezik, amelyekre a szigorúan vett 15 napos határidőn belül megküldjük a bank álláspontját - tette hozzá a bankvezér.

Diósi szerint - bár az OTP -t támadók száma aránylag alacsony - a jelenségért elsősorban azok a pénzintézetek felelősek, amelyek korábban hirdetményükben alacsony kamattal kínálták hiteleiket, a járulékos költségekről pedig nem megfelelően tájékoztatták ügyfeleiket. Elmondása szerint Diósi arra számít, hogy a hatalmas sajtóvisszhang hatására a panasszal élők száma a következő hetekben tovább emelkedik majd.