Jelentős szlovák újságok, magazinok és tévétársaságok sorakoztak fel a Piano Media nevű szlovák vállalkozás kezdeményezése mögé, amelynek az a lényege, hogy több internetes portál tartalmának teljes vagy részleges hozzáféréséért egy havidíjat kell fizetnie az olvasónak - írja a Bloomberg. A Pravda, az SME, a Sport és mások egyetértenek a Piano vezetőjének, Tomas Bellának a koncepciójával, amely szerint nem az a bajuk az embereknek, hogy bizonyos tartalmakért fizetniük kell, hanem az, hogy számos - vagy számtalan - portál üzemeltetőjének külön-külön utalják a pénzt.

A csoport 2,9 euróért kínálja a tartalomcsomagot - Szlovákiában 769 euró a havi átlagbér -, a Piano az így befolyó bevételből 30 százalékot levesz, a többit pedig az érdeklődés arányában szétosztja a csoport tagjai között. A résztvevők különböző stratégiát követnek: az SME például megtartja hírei nagy részének ingyenes hozzáférését és csak egyfajta prémium szolgáltatásért, például kommentárjaiért vagy az online fórumok csevegésébe való bekapcsolódásért kér pénzt. Az előbbitől a magas forgalom fennmaradását várják, az utóbbitól azt, hogy a hirdetők többet fizetnek majd a pénzes szolgáltatásokat igénybe vevő, jól behatárolható célcsoport eléréséért. A JOJ tévécsatorna hirdetésektől mentes anyagait adja a Piano díjrendszerébe kapcsolva.

Elemzők szerint az 5,4 millió lakosú Szlovákiában, ahol a rendszeres internetezők száma 2,5 millió, sikeres lehet a Piano üzleti modellje. A szolgáltató ráadásul nem kerget álmokat: az utóbbiaknak csak 1,5 százalékát reméli megnyerni ügyfelének egy éven belül, 2015-re pedig 5-15 százalékos részesedést tűzött ki célul maga elé. A cég emellett be akar törni a szomszédos cseh, illetve a skandináv piacra is.