Németország az Európai Unió által bevezetett ideiglenes válság- és átmeneti keretrendszeren belül 902 millió euró (342 milliárd forint) összegű támogatást jelentett be az Európai Bizottságnak. Az összeg a Northvolt, svéd vállalatot fogja segíteni a fejlett és nagy hatékonyságú elektromos járműakkumulátorokat gyártó üzem építésében a németországi Heide városban. A tervezett német támogatást az uniós testület jóváhagyta. Ennek fényében épülhet fel az új gyár, melynek éves kapacitása 60 GWh lesz. Ez az akkumulátor méretétől függően évi 800 ezer – 1 millió elektromos jármű üzembe helyezését teszi majd lehetővé. A tervek szerint a termelés 2026-ban kezdődik, és 2029-ben éri el a gyár a teljes termelési kapacitását. Németország a támogatással az USA elől halászta el a beruházást.

Miért fontos a Northvolt?

A Northvolt vállalatot 2016-ban alapították Stockholmban. Az alapítók azzal a céllal hozták létre a céget, hogy kifejlesszék a világ legkörnyezetbarátabb akkumulátorát, ami a gyártástól az újrahasznosításig tartó folyamat során a legkevesebb szén-dioxid kibocsátással jár. A skandináv vállalat sikeresen fejlesztett ki nátriumion-akkumulátort, amivel kilogrammonként több mint 160 wattórányi energiasűrűséget érnek el. Már ez sem elhanyagolható teljesítmény, viszont az igazi áttörés az, hogy a cég által használt nyersanyagokból – vasból és nátriumból – bőséges mennyiség áll rendelkezésre a globális piacon. Ezzel szemben a hagyományos akkumulátorgyártáshoz szükséges vegyianyagok – főleg Európában – korlátozottan férhetők hozzá. Tehát, a megkezdett úton meglehetősen gyorsan haladnak, hiszen az akkumulátorgyártás fenntartható modelljének úttörőjeként a vállalat olyan kulcsfontosságú gyártóknak a beszállítója már, mint a BMW, a Scania, a Volvo és a Volkswagen-csoport.

A vállalat jelenleg egy gyárral és egy kutatási központtal rendelkezik Svédországban, ahol több mint 5000 főt foglalkoztatnak.

A gyors fejlődésnek köszönhetően a vállalat új gyártókapacitás létrehozásán kezdett el gondolkodni. Ennek nyomán hamar globális verseny alakult ki a svéd cég kegyeit keresve, hogy az hol is építse fel legújabb üzemét. A beruházás tervezése éppen az USA-EU zöldberuházási verseny idejére esett. 

EU-USA zöldberuházás ösztönzési verseny

Mind az Amerikai Egyesült Államok, mind az Európai Unió elkötelezett amellett, hogy a gazdaságát sokkal inkább a tiszta energiákra alapozza, emiatt hozták létre a zöldberuházásokat támogató pénzügyi alapokat. Az amerikai kormány programja az Inflation Reduction Act (IRA), aminek az európai uniós megfelelője lett a Green Deal Industrial Plan, azaz a zöld megállapodáshoz kapcsolódó ipari terv.

A vonatkozó témában fontos látni, hogy bár jóllehet az USA és az EU alapvetően sok területen egymás szövetségesei, ilyen fokú gazdaságélénkítő csomagok esetén bizony egymás versenytársai is.

Míg az Egyesült Államok olyan képességgel rendelkezik, hogy IRA csomagját a zöld beruházások területén mintegy 361 milliárd dollár összértékben képes finanszírozni. Az Európai Unió a Green Deal Industrial Plan csomagjának összértéke a zöld beruházások kivitelezésében, ehhez képest körülbelül 250 milliárd eurót tesz ki. Viszont az uniós ösztönzési tervet kiegészítik a tagállamok által nyújtott további támogatások, ahogy a fenti esetben is láthattuk.

Hova futhat ki a verseny? Mi a helyzet a többi globális szereplővel?

A tervek megvalósulását, valamint azok üzleti értelmét és hasznát végső soron a globális piac fogja visszaigazolni. Az EU grandiózus pénzügyi erőfeszítési segítségével az USA-val igyekszik éppen lépést tartani, de az észak-atlanti térség a globális versenypálya egyik részpiaca csak. A regionális gazdaságpolitikai erőfeszítés üzleti eredményei később jelentkeznek majd, de vajon lesz-e nevető harmadik ezen a területen, ha majd a globális értékítélet tükrébe pillantunk néhány év múlva? 

(Szerző: Tieger Endre, az EuroAtlantic Tanácsadó elemzője)