30 milliárd dollárt veszíthet el az Egyesült Államok az idei évben a nemzetközi turizmus visszaesése miatt, ami jelentős hatással lesz az amerikai gazdaságra.
A politikailag bizonytalan környezet és a túl erős dollár együttesen távol tartják a külföldi utazókat az Egyesült Államoktól, miközben más országok, különösen Kanada és Latin-Amerika országai profitálhatnak az ebből adódó vándorlásból.
A legfrissebb adatok azt mutatják, hogy az Egyesült Államok nem képes megtartani a beutazó turisták számának növekedését, és a folyamat hosszú távon is tartósnak tűnik.
2025 elején azonban még optimista előrejelzések születtek. Az U.S. Travel Association 200,8 milliárd dollárra becsülte a külföldi turisták idei költését az Egyesült Államokban. Májusra azonban a World Travel & Tourism Council már drasztikus, „éles és széles körű” visszaesésről számolt be, és csak 169 milliárd dollárt jósolt, ami 30 milliárdos éves visszaesést jelent az eredeti várakozásokhoz képest.
Ez a pénz nem tűnik el a globális turizmusból: más országok, főleg az Államok szomszédjai és a dél- és közép-amerikai országok, vonzó célpontokká váltak azok számára, akik az Egyesült Államokba már nem szívesen utaznának.
Délre tartanak az utasok, csak már nem az Államokba
Kanada különösen nagy nyertese az amerikai turizmus visszaesésének. 2025 első félévében csaknem 18 százalékkal csökkent a kanadai beutazók száma az Egyesült Államokba, több mint 1,75 millióval kevesebb látogató érkezett Kanadából, mint az előző évben. Ezzel párhuzamosan nőtt a belföldi utazások száma: a kanadai szállodák júliusi foglaltsága elérte a 77,6 százalékot, ami 2019 óta a legmagasabb érték. Ezt részben a „Canada Strong Pass” nyári turisztikai kezdeményezés ösztönözte, melynek célja az ország erősségének és egységének ünneplése volt, és növelte a múzeumok, történelmi helyszínek, nemzeti parkok látogatottságát.
A kanadaiak közül sokan továbbra is dél felé utaznak, de egyre inkább Mexikó, Latin-Amerika és a Karib-térség irányába. Az utazási foglalásokat vizsgáló Booking Holdings adatai is megerősítik, hogy például Mexikó is egyre népszerűbb célállomás a kanadaiak körében.
Latin-Amerika azonban nemcsak a kanadai, hanem az európai turisták körében is felértékelődött. Az Accenture tanácsadó cég szerint a régió nemcsak alternatíva az amerikai utazások helyett, de a Karib-térség is egyre több európai vendéget vonz. Ezzel párhuzamosan a Booking Holdings szerint új utazási folyosók jöttek létre, ahogy az amerikai beutazás csökkenésével egyre többen választják az európai vagy ázsiai régiókat.
A Tourism Economics elemzése szerint a nyugat-európai turisták mindinkább a saját kontinensükön vagy a Közel-Keleten töltenek el utazásaikat. Az Expedia jelentése szerint pedig egyre több ázsiai keres utazási lehetőségeket Európában és a Közel-Keleten, míg a egy délkelet-ázsiai felmérés azt mutatja, hogy akik lemondanak az Egyesült Államokról, azok inkább a saját régiójukat, Kelet-Ázsiát, majd Európát és Óceániát célozzák meg.
A hivatalos adatok szerint az Egyesült Államok körülbelül 1 millióval kevesebb külföldi látogatót fogadott 2025 első félévében, mint 2024 azonos időszakában. 2019-hez képest év végére összesen 13 millióval kevesebb nemzetközi vendégre számíthat az ország.
Eközben Spanyolország, Szaúd-Arábia és Törökország rekordokat dönt, előrejelzések szerint a három ország rendre 16,5, 14,5, illetve 14 millióval több külföldi látogatót fogad idén, mint 2019-ben.
Az Egyesült Államok globális utazási részesedése 1996-ban még 8,4 százalék volt, 2024-re 4,9 százalékra esett vissza. Ez az arány a 2000-es évek elején kezdett csökkenni, majd Donald Trump elnöksége idején újabb mélypontra süllyedt. 2025-ben tovább romlik a tendencia: az Egyesült Államok súlya a nemzetközi turizmusban 4,2 százalékra süllyedhet, és várhatóan a következő évtizedben is ezen az alacsony szinten marad.
A francia, görög, mexikói és olasz turizmus ezzel szemben növekedést mutat idén is, ami jól mutatja, mennyire kritikus a helyzet az Egyesült Államok számára – írja a CNBC.