Tovább nőtt Magyarországon az e-kereskedelem részesedése a divatszegmensben: az online értékesítés közel 23 százalékkal nőtt 2020-hoz képest, amivel az e-kereskedelem a teljes divatkereskedelemben való részesedése 19,7 százalékra emelkedett - derül ki a webáruházak kínálatát összekötő Glami.hu keresőplatform lapunkhoz eljuttatott jelentéséből.

A divat kiskereskedelem a 2020-as 11 százalékos visszaesés után 2021-ben mintegy 10 százalékkal tudott nőni, így a várakozások szerint a hagyományos csatornákon történő értékesítés 2022-ben újra elérheti járvány előtti szintet. Az e-kereskedelmi piac divat szegmensének értéke ráadásul elérte 311 milliárd forintot.

Gyenge kezdés után erős ünnepi szezon

Magyarországon az elmúlt egy évben tovább nőtt az online vásárlás népszerűsége. A tavalyi év első féléve ugyan alacsonyabb számokat hozott mint 2020 azonos időszaka, azonban az előző évvel ellentétben az értékesítések volumene 2021-ben már jelentősebb visszaesés nélkül emelkedtek az év végéig.

Kép: Glami

A karácsonyi szezonban a webáruházak forgalma jelentősen meghaladta az előző évit, és az elmúlt évek tendenciájától eltérően a december még a novembernél és a Black Friday-nál is erősebb volt.

Az ismétlődő vásárlások pörgetik az e-kereskedelmet

Az átlagos rendelési érték 2021-ben nem nőtt jelentősen, átlagosan 2,5 százalékkal volt magasabb 2020-hoz képest.

Az online vásárló fogyasztók számának növekedése a világjárvány kezdeti időszaka után tapasztalt hullámot követően lelassult, ezért a webáruházak 2021-es bevételnövekedését elsősorban nem az újonnan megjelenő vásárlók, a magasabb árak, vagy a magasabb átlagos rendelési érték, hanem a vásárlások gyakoriságának növekedése tette lehetővé.

Kihívásokkal teli év

A tavalyi évben a divat webáruházak az e-kereskedelem legjelentősebb aktuális kihívásaiként elsősorban az erősebb piaci versenyt, a készletgazdálkodás folytonosságának fenntartását, a hirdetések árának növekedését és a weboldaluk, valamint a marketingkampányok személyre szabását nevezték meg - mondta a Napi.hu-nak a cseh gyökerű Glami.hu.

Elemzésük szerint a piaci környezet továbbra is összetett marad, valamint a piaci szereplőknek olyan új kihívásokkal kell szembenézni, mint a szállítási és gyártási késedelmek, a növekvő költségek és az instabil geopolitikai helyzet.

Az e-kereskedelemben érdekelt divatcégek 48 százaléka tervez áremelést 2022-ben. Többségük arról számolt be, hogy jelentős, 11-15 százalékos áremelést tervez, magasabbat, mint a szomszédos országokban.

Változó elvárások

A vásárlói elvárások folyamatosan változnak és fejlődnek. Ugyanakkor az online hirdetések egyre drágulnak - az idei évben ez jelentheti a legnagyobb kihívást a vállalatoknak.

Az Emarketer szerint a Facebookon történő reklámozás költsége 47 százalékkal volt magasabb 2021 harmadik negyedévében, mint 2020 harmadik negyedévében.

A hatékony piaci verseny érdekében a cégeknek pozitív hatást kell gyakorolniuk ügyfeleikre és igyekezni megtartani és vásárlásra késztetni őket. 

A ruhákra 14 százalékkal, a szoknyákra 11 százalékkal, blúzokra és ingekre 9 százalékkal, fülbevalókra pedig 65 százalékkal nőtt az igény. A Glami magyar felhasználói 2021-ben a Guess, a Tommy Hilfiger és az Adidas termékeit kedvelték a legjobban és ezek kerültek fel a legtöbbször a személyes kívánságlistákra.