A magyar vállalatok nyolcada használ célzott MI-megoldásokat. A céges informatikai megoldások közül az integrált vállalatirányítási és az ügyfélkapcsolat-kezelő rendszerek a legelterjedtebbek, de azoknál is csak minden ötödik vállalat használja ki teljesen a bennük rejlő lehetőségeket. Dedikált MI-alkalmazásokat 13 százalékuk rendszeresített – derült ki a Budapesti Corvinus Egyetem (BCE) hazai versenyképességet vizsgáló kutatásából.
Egyre többen látják versenyelőnynek az AI-t
Összesen 330 cégvezetőt kérdeztek arról a BCE Versenyképesség-kutató központjának munkatársai, hogy
- elsősorban versenyelőnynek vagy költségtényezőnek tartják az informatikát,
- a leginkább használt vállalati technológiáik,
- és milyen működési területeket digitalizálnak a leggyakrabban.
A válaszadók legtöbbje úgy vélte, hogy az informatika a vállalatuk számára a versenyben maradáshoz szükséges feltétel (41,8 százalék), negyedük elsősorban fontos költségtényezőként, ötödük pedig a versenyelőnyük egyik forrásaként tekint az informatikára.
„2019-hez képest többen gondolják, hogy az informatika versenyelőnyhöz juttathat, de azok aránya is nőtt, akik nem a verseny, hanem a megnövekedett költségek miatt tartják fontosnak ezt a területet” – mondta a kutatás kapcsán Móricz Péter, a Budapesti Corvinus Egyetem docense, a versenyképességi jelentés egyik szerzője.
A digitalizációs stratégia és a megvalósítás tervezettsége terén a vállalatok mintegy kétharmada tartja legalább többé-kevésbé felkészültnek magát, de csak a válaszadók fele vállal kockázatot innovatív digitális megoldásokkal. Mindössze a cégek ötöde szerint elegendőek a digitalizációra fordított pénzügyi forrásaik. Világos és koherens digitalizációs stratégiával csupán minden hetedik-nyolcadik magyar vállalat rendelkezik.
Ezek a legelterjedtebb technológiák
Az eredmények szerint a legelterjedtebb informatikai technológiák az integrált vállalatirányítási (ERP) és az ügyfélkapcsolat-kezelő rendszerek (CRM), de ezekről is csak minden ötödik cég nyilatkozott úgy, hogy teljes mértékben része a működésüknek. Minden nyolcadik vállalatnál egyáltalán nem használnak ilyen technológiát. Az üzletiintelligencia-rendszereket és a közösségi platformokat minden hatodik, illetve hetedik vállalat alkalmazza teljes mértékben. A chatbotok használata terjedt el a legkevésbé: csupán a vállalatok 3 százaléka aknázza ki teljesen ennek az előnyeit.
Célzott mesterségesintelligencia-alkalmazásokat (például ChatGPT, WatsonX) a vállalatok 13 százaléka rendszeresített. Ugyanakkor a cégek csaknem a fele igennel felelt, amikor a kutatók úgy tették fel a kérdést, hogy használnak-e mesterséges intelligenciát különböző vállalati funkciókra akár önálló szoftverrel, akár a funkciót támogató szoftverben elérhető MI-képességeken keresztül vagy külső partner közreműködésével.
A felmérés szerint a vállalatok nagyjából fele gondolja azt, hogy digitalizációs fejlettsége a versenytársaihoz hasonló.
A cégek a leginkább a logisztikai és beszállítói, valamint a vevőkapcsolatok digitalizáltsága terén érzik kiemelkedőnek magukat, utóbbi egyben választóvíz a kevéssé versenyképes és a nagyon versenyképes vállalatok között is. A versenyképesebb vállalatok a digitalizáció minden területén átlag felettinek látják fejlettségüket.
AI Summit 2025 – A régió legnagyobb mesterséges intelligencia konferenciája

Legolvasottabb
Már nem kell vesződni a sörösdobozokkal a Penny-ben
Hiába a bankok tiltakozása, megduplázzák az ingyenes készpénzfelvételi limitet
A Závecz pontos számokkal jött elő, ennyivel nőtt a Fidesz tábora
Népszerű teát hívott vissza a fogyasztóvédelem
Kiderült a nagy energiatitok: a rezsicsökkentés valójában egy zsákutca
Valami történt: Washingtonba rendelték az ukránokat
Óriási kedvezményt kapnak a benzinesek, rég volt ilyen akció
Tüntetéshullám kezdődik: lázadnak a diákok a kormány döntése ellen
Megvan a dátum: ekkor utalhatják a 13. és 14. havi nyugdíjat