Erősödött a piaci verseny az először idén márciusban lebonyolított lakásbiztosítási kampány hatására, csökkent a piacvezető biztosítók koncentrációja. Miközben a 4 piacvezető biztosító koncentrációja a díjbevételben 83 százaléknyi volt tavaly, az idei év első felében az új szerződéseknek csak 63 százalékát tudhatják magukénak.
Megnőtt online alkuszok szerepe, s emelkedett a jobb ár-érték arányt kínáló fogyasztóbarát otthonbiztosítások értékesítési aránya – derül ki a Magyar Nemzeti Bank (MNB) összesítéséből. Az online rendszerek előnye a kényelmen túl az átláthatóság és összehasonlíthatóság.
Az ügyfelek erősödő tudatosságát jelzi, hogy csökkenhetett az alulbiztosítottság, s növekedett az ingatlanok biztosítási fedezete. A lakásbiztosítások száma a felmondási lehetőség ellenére sem csökkent, és már most látható, hogy a lefedettség nőtt.
Nagy volt a mozgolódás
A biztosítói adatszolgáltatások alapján a hazai teljes lakásbiztosítási állomány 20 százaléka, áprilisig több mint 640 ezer szerződés megmozdult. Ebből 330 ezer szerződés esetében kezdeményezték az ügyfelek új lakásbiztosítás megkötését, 310 ezer esetben pedig eddigi szerződésük átdolgozását.
A jegybank előzetes várakozása szerint a kampány
- kiélezheti az ügyfelekért folytatott eddigi lanyha piaci versenyt,
- oldhatja a piacvezető biztosítóknál lévő szerződésállomány koncentrációját, aktivizálhatja a „kihívó” kisebb biztosítókat és az online közvetítőket,
- illetve erősítheti a fogyasztók biztosítási tudatosságát.
Járulékos pozitív eredmény lenne, ha az összes ingatlanra vetítve tovább nőne az – európai szinten eddig is magas – lakásbiztosítások aránya.
Online szerződik a magyar
Az online közvetítés a kampány alatt több mint hatszorosára ugrott a korábbiakhoz képest. Az online alkuszoknál ráadásul 10 értékesített szerződésből 3 minősített fogyasztóbarát otthonbiztosítás (mfo) volt, ami a biztosítási díjban és szolgáltatásban közel 30 százalékos ügyfélelőnyt nyújtott az egyéb piaci biztosításokéval összevetve.
A kampány hatása, hogy mára a díjak növekedését meghaladó kárráfordítás növekedést tapasztalható a piacon, és az eddiginél több forintnyi biztosítási védelem jut a lakásokra.
- Az idei második negyedév végére hazai lakott egyedi ingatlanok teljeskörű (ingatlan és ingóság) lakásbiztosításainak éves átlagdíja 16 százalékkal (60,5 ezer forintra) nőtt, ehhez képest a kárkifizetések 23 százalékkal emelkedtek.
- A biztosítási összegek (vagyis az, hogy mennyit fizethetnek ki maximálisan kár esetén egy-egy ingatlanra a biztosítók) még ennél is jelentősebben, 24 százalékos emelkedést mutattak, amely a szolgáltatások növekedését, reálisabb újjáépítési értékeket jelezhet. Ez a növekedés csak részben magyarázható az indexálással, a további bővülés oka egyértelműen az ügyfelekért folytatott éleződő verseny.
A növekvő díjak mellett a kampány hatására az idei második negyedévben az év első 3 hónapjához képest egy ugyanakkora (50 millió forint) biztosítási összegű ingatlant átlagosan alacsonyabb díjjal lehetett biztosítani, ami csökkenő alulbiztosítottságot jelezhet. Ezen belül még kedvezőbb, ennél is 12 ezer forinttal olcsóbb volt egy mfo-biztosítás éves díja.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Legolvasottabb
Már csak Lengyelországban foghatják el Marcin Romanowskit
Megint a románok tettek keresztbe: füstbe ment az MVM Csoport biznisze
Visszanyalt a fagyi: újabb devizahiteles nyert pert, megkopasztja a bankot a győztes ügyfél
Történelmi döntés: vényírási jogosultságot kapnak a gyógyszerészek, már régóta vártak erre
Itt az újabb balatoni jégpálya
Napirendre került: tarthatatlan a 28 500 forintos minimálnyugdíj, ennyiből nem lehet megélni
Személyi következménye lett a kitudódott vezetői fizetéseknek a HUN-REN-nél
Orbán Viktor a brüsszeli csúcs után: Vétójog nélkül nincs értelme, hogy az unióban legyünk
Anyáznak, amihez jó képet kell vágni: a teljes futárszektor súlyos válságban van