Nemhogy készpénz, már pénztárgép sincs abban a speciális bolttípusban, amelyből a maga nemében egyetlen nyílt meg szerdán hivatalosan is a panelok tövében az egyik forgalmas, mégis családias budapesti lakótelepen. Sokféleképpen lehet nevezni és körülírni azt a „kísérleti üzletet”, amely az egyik, hazánkban főként hiper- és szupermarketeket üzemeltető nagy élelmiszerlánc új kezdeményezése, és helyben, személyzet nélkül, a nap 24 órájában szolgálja ki a vevőket.
Nézzük is ezeket:
- mobil okosüzlet;
- okos értékesítési pont;
- cashless store;
- modern éjjelnappali;
- bolttá bővített élelmiszer-és italautomata;
- AI-üzlet;
- automata/önműködő bolt;
- kísérleti ABC.
Maguk a fejlesztő-ötletgazdák Auchan GO-nak hívják saját kísérletüket, és vállaltan akként is tekintenek rá. Minden esetre az átadó sajtótájékoztatón a vállalat vezetői elmondták, hogy évekig dolgoztak azon, hogy a minden ízében önműködő üzlet mögött álló koncepciót és magát technológiát, és magát a boltot megalkossák. Az így megszületett új üzletformátum egy mindössze 18 négyzetméteres, könnyűszerkezetes mobilszerű kivitel, amely a mesterséges intelligencia segítségével (MI) üzemel.
És itt jön az igazi innováció, amely először jelenik meg a magyar kereskedelemben nagy, nemzetközi élelmiszerlánc márka magyarországi kötelékében. Az okos értékesítési pontban összesen húsz kamera figyeli, hogy mi történik, és a belőlük összeálló, mesterséges intelligencia vezérelte rendszer vásárlóként pedig egy virtuális kosárként értelmez bennünket. Az MI innentől kezdve azt is azonosítja, hogy mi került a kosárba, ezért sincs szükség kasszára.
Az innovatív boltban a következőképpen fest a vásárlás folyamata:
- Letöltjük az okostelefonunkra az üzlet használatához szükséges applikációt.
- Regisztrálunk, majd bejelentkezünk, elvégezte a biztonság érdekében a kétfaktoros azonosítási folyamatot: a regisztráció egyúttal azt is jelenti, hogy megadjuk a bankkártyánk adatait.
- A bolt bejárata előtt beszkenneljük a QR-kódot.
- Bevásárolunk.
A fizetés klasszikus folyamata itt tehát elmarad: a polcról elég leemelni a termékeket, ahogy azokat a kijárat előtt, és másutt sem kell leolvasni. A boltból kilépve az okosüzlet automatikusan levonja a megadott bankszámláról a vásárlás összegét, majd a távozástól számított körülbelül egy órán belül megérkezik a részletes számla e-mailben. E mellett a polcok szintén „okosak”, egytől-egyig ellátva érzékeny súlymérleggel, illetve szintén a mesterséges intelligenciával vannak összekötve.
Így a kísérleti üzlet belső vezérlése által azt is pontosan tudja, ha egy terméket végül visszatettünk a polcra, valamint a lopás lehetőségét is automatikusan kizárja.
A készpénzmentes, önkiszolgáló üzlet távolról sem egy hipermarket: most körülbelül 420 termékkel dolgozik, és egyelőre jellemzően a környékbeliek igényeit igyekszik kiszolgálni. A közeli parkokat és játszótereket kihasználó kisgyerekes családokat, a helyben szabadtéren sportolókat, illetve kínál az ott lakóknak alapvető élelmiszereket. Míg a szabály az 18 innovációs négyzetméteren is szabály: a sajátmárkás termékek arányának itt az árrésstopos áraknak itt is maradéktalanul stimmelnie kell.
Mint a sajtótájékoztatón elhangzott, Vincze Gézától, az Auchan Magyarország vezérigazgatójától: nem ettől a 0-24 órás okos kisbevásárlási megoldástól várják a megváltást. Ők maguk is izgalmas kísérletként tekintenek a saját kezdeményezésükre, amelynek sorsát alapvetően a közeljövőben megérkező vásárlói visszajelzésekre bízzák. Az önműködő bolt kapcsán egyelőre nagyrészt pozitív, amivel találkoztak:
- eleve szükség volt a kerület vezetésének nyitottságára, hogy megnyithassanak;
- például bukkant már föl olyan helyi ingatlanhirdetés, amely a 0-24 órában nyitva tartó boltot is a környék előnyei közé sorolta;
- ahogy kaptak már javaslatokat arra, hogy a főváros mely pontjain látnának hiánypótló jelleggel a vásárlók szívesen hasonló önkiszolgáló boltokat.