Eddig nem látott rekord született a magyar járműpiacon, az idei harmadik hónap végén közel 72 ezer villanyautón volt zöld rendszám, ez 2712 darabos bővülést jelent februárhoz képest – derült ki a zöld rendszámok kiadásáról szóló belügyminisztériumi adatsorból.  Februárban 1943, januárban pedig 1795 darabos bővülés történt az előző hónaphoz képest. Vagyis márciusban másfélszeres volt a növekedés.

Az elmúlt években havonta 1-2 ezer új, tisztán elektromos autó került forgalomba:

  • 2022 márciusában még kevesebb mint 24 ezer,
  • egy évvel később 36 ezer,
  • tavaly ugyanekkor pedig több mint 50 ezernél tartott a számláló.

Vagyis az éves dinamika is 40-50 százalékos pluszt mutat.  A bővüléshez hozzájárul az az állami program, amelynek keretében a céges villanyautó-vásárlók kaphatnak támogatást. 

Az állami támogatás 

Az Energiaügyi Minisztérium még március közepén közölte, hogy az elektromos átállást támogató vállalati e-autó program keretösszegének a harmadát már kifizették a  nyerteseinek. A sikeres pályázatok támogatási összege meghaladta a 10 milliárd forintot. 

Több mint 2300 cég kapott eddig átlagosan átlagosan 3,8 millió forintot mintegy 2600 tisztán elektromos személyautó, kisteherautó vagy kisbusz megvásárlásához.

A kifizetések alapján is a legnépszerűbb márka a BYD, a legkeresettebb típus pedig a Tesla Model Y. Kereken 4400 vállalkozásnak ítéltek meg mostanáig támogatást, egy híján mindegyikük megkötött szerződéssel is rendelkezik, amelyek együttesen a 30 milliárd forintos teljes keret közel kétharmadát fedik le – írja a Totalcar.

Március 20-ig több mint 5400 igénylés érkezett be összesen 26,2 milliárd forint értékben. A kérelmezők 6700 e-autót vennének, a beszerezni kívánt járművek több mint ötöde kisteherautó

Átalakulóban a használtak piac 

A mostani rekordadatban használtautó piacon történt változásoknak is szerepe volt. A hasznaltauto.hu adatai szerint az év első két hónapjában az eladásra kínált 

  • benzinesek átlagára 1 százalékkal 3,8 millió forintra emelkedett,
  • miközben a dízelmotorosok átlagára 4,4 millió forinton stagnált,
  • hibridek esetében az átlagár 1 százalékkal 11,3 millióra csökkent,
  • míg az elektromosoké jóval nagyobb mértékben, 11 százalékkal 10,4 millióra esett. 

 A használtautó-importban a Tesla Model 3 egyre előkelőbb helyen áll: februárban még a harmadik volt a Golf és a Focus mögött, márciusban viszont már a második helyen állt.