A világ vezető akkugyáraként ismert CATL hosszú távon elkötelezett Debrecen iránt, ahol mintegy 3000 milliárd forintból építi fel a második európai akkumulátorgyárát. A kínai gyártó elsősorban magyar tervezőkkel készíttetné el új gyárat Debrecenben és a  helyi munkaerőre alapozná jövőjét.

A CATL Debrecen létszáma jelenleg közel 800 fő, beleértve a magyar és külföldi munkavállalókat egyaránt

 – mondta az Indexnek Shen Feng, a debreceni CATL-gyár ügyvezetője.  Hozzátette, hogy a „fókusz továbbra is a helyi munkavállalók toborzásán van, de jelenleg más pozíciókat hirdetünk. Jelenleg is több, a fenntartható működésünk szempontjából fontos, speciális területre keresünk szakembereket, mint például logisztikai munkatársakat, raktárosokat, gépkezelő operátorokat és létesítmény-tűzoltókat”.

A magyarországi üzem vezetője elismerte, hogy az utóbbi időkben kénytelen voltak elbocsátásokat eszközölni, azonban az elmondása szerint „minden munkavállalónak úgynevezett »outplacement« lehetőséget ajánlottunk fel, ami egy partnerünknél biztosított számunkra munkalehetőséget, ezzel is támogattuk őket az álláskeresésben”.  Shen Feng hangsúlyozta, hogy 

a vállalat hosszú távú célja továbbra is az, hogy minél több, magasan képzett debreceni és környékbeli munkavállalóval dolgozzon együtt.

Az elbocsátásokról szóló hírek előtt, még májusban jelentette be 500 Fülöp-szigeteki vendégmunkás alkalmazását az ázsiai cég. 

Botrányok sorozata 

Az utóbbi időben több botrányt keltő hírt látott napvilágot  a világ legnagyobb akkumulátorgyártójának kelet-magyarországi beruházásával kapcsolatban:

  • felmerült, hogy határozatlan időre felfüggesztették a CATL-gyár második ütemének előkészítését. Ezt a tulajdonos hivatalos közleményben cáfolta.
  • Majd arról írtak, hogy tömeges elbocsátásokat eszközöl a gyár, ami magyar munkavállalókat is nehéz helyzetbe hoz. A helyükre kínai szakemberek kerülnek.
  • Ezzel egy időben a Nemzetgazdasági Minisztérium munkaügyi ellenőrzést rendelt el, és hatósági határidőt szabott a leépítések leállítására.
  • Tovább borzolta a kedélyeket, hogy letartóztatták a CATL-gyár egyik kínai középvezetőjét, aki megerőszakolhatott egy 16 éves lányt.

„Zajlik a CATL második debreceni gyáregységének előkészítése. Sosem volt kérdéses a második ütem megvalósítása” – cáfolta a sajtóban megjelenő információkat a debreceni üzem vezetője. 

Az ügyvezető igazgató elárulta, hogy a beruházás során lépésről lépésre épül a 3 cellagyár. A termékek típusának kiválasztása után alakítja ki a cég a legmegfelelőbb gyártási folyamatot, és csak ezt követően kezdődik meg egy gyártóépület tervezése, jelenleg a második ütem mérlegelési folyamat a napokban zárul majd le. 

Első cellagyárunk építése eközben a végéhez közeledik, jelenleg az ipar 4.0 technológiára épülő berendezések telepítése zajlik. A cellagyártás várhatóan az év végén indul el, de pontos dátumot még nem tudunk mondani, mivel ez a próbagyártás eredményeitől is függ

– hangsúlyozta Shen Feng. A részletek közlése nélkül azt is elárulta, hogy a kapacitásaik jelentős részét a megrendelői hosszú távra lekötötték. 

Környezeti aggályok 

A környezetvédelmi aggályokkal kapcsolatban a kínai cég képviselője alá húzta, a céljuk, hogy „kevesebb vizet és energiát használjunk. Több technológiai váltást is tervezünk eredeti elképzeléseinkhez képest: új típusú hűtőtornyok alkalmazásával nagymértékben csökken a hűtésre felhasznált víz mennyisége". A vezérigazgató hozzátette, hogy szorosan együttműködnek a magyar környezetvédelmi és más hatóságokkal annak érdekében, hogy minden döntés és minden Debrecenben végzett tevékenység megfeleljen a magyar szabályozásoknak.

A CATL elkötelezte magát amellett, hogy 2025-re szén-dioxid-semlegességet érjen el akkumulátorgyáraiban, 2035-re pedig az akkumulátorgyártás teljes ellátási láncában, az alapanyagtól egészen az elkészült termékekig.

Az elektromos átállás dilemmái 

Az akkumulátorgyárak egyik legnagyobb megrendelőinek az elektromosautó-gyártók számítanak. Az e-autók iránti kereslet azonban tavaly megtorpant, aminek hatására a hazai akkumulátorgyártás 2024-ben 50, míg 2025 márciusában 40 százalékkal esett vissza éves bázison.

Az idei első négy hónapban viszont 1,2 millió elektromosautó-értékesítést realizált az európai járműpiac, ami éves szinten 3,6 millió eladást vetít előre, ami 20 százalékos volumennövekedés a 2024-es év 3 millió eladásához képest.

Úgy látom, hogy az európai piac továbbra is bővül – lehet, hogy a vártnál lassabban –, de biztos vagyok abban, hogy a jövő elektromos lesz. Az Európai Unió hosszú távú elektrifikációs céljai változatlanok maradtak: 2035-től tilos lesz új, belső égésű gépjárművet forgalomba hozni az unióban. Ahogy egyre több versenyképes és megfizethető elektromos modell jelenik meg a piacon, várhatóan úgy növekszik a piac

– kommentálta az európai fejleményeket Shen Feng. Hozzátette, hogy a CATL immár nyolcadik éve piacvezető az elektromos autókba gyártott akkumulátorok értékesítésében.

Ismét beindult az akkugyártás, a lebontás a következő nagy üzlet

„Azt látjuk, hogy az újrahasznosítható alapanyagért nemzetközi verseny folyik és ennek az Európai Unión belül kell megoldódnia. Mivel kellenek feldolgozói kapacitások, ezért 2027 körül születhet döntés arról, hol épüljenek fel ezek a hidromettalurgiai üzemek a kontinensen” – mondta érdeklődésünkre Kaderják Péter, a Magyar Akkumulátor Szövetség elnöke.