A jelenséget illusztrálandó néhány elrettentő fotó érkezett az Economx szerkesztőségébe a madarak rémtetteiről, ezért megkerestük a Magyar Madártani Egyesületet, hogy megtudjuk, miféle támadásnak vannak kitéve tavasztájt a városi autósok.

  • Kíváncsiak voltunk, miféle madár ürít ilyen hatalmas mennyiséget? 
  • Madár egyáltalán?
  • Mivel táplálkozik a lény, aminek ilyen rettenetes végterméke van?

Megvan a főbűnös

Orbán Zoltán szóvivőtől megtudtuk, hogy az örvös galamb a „ludas”, és a szakértő be is azonosította a látottakat:

EZ BIZONY AZ ÖRVÖS GALAMB ÉJSZAKÁZÓÜRÜLÉKE,

ami azért ilyen tiritarka színű, mert az örvös galambok meglepő módon legelnek, de a fű mellett kimondottan kedvelik, sőt keresik a bogyókat, különösen a lilára festőket, amilyen például a borostyán, a vadszőlő és a nyugati ostorfa termése. 

Az örvös galamb

Magyarországi fészkelő madár. A legnagyobb európai galambféle. A hazai állomány február-november hónapokban észlelhető, de át is telelhet. Testhossza 40–42 centiméter, szárnyfesztávolsága 75–80 centiméter, testtömege 280–614 gramm. A felnőtt madaraknak jellegzetes fehér folt van a nyakukon, a fiataloknál ez még hiányzik. Hátuk és szárnyuk szürkésbarna. Fészke kis gallyakból, vékony gyökerekből és fűszálakból készül. 
Ilyen az örvös galamb. Kép: Wikipedia

A szóvivőtől azt is megtudtuk, hogy az örvös galambpárok kiszemelnek maguknak egy-egy ágat, és folyamatosan ugyanazt használják éjszakázásra, egészen a kotlásig. 

ILYENKOR NAGY MENNYISÉGŰ ÜRÜLÉK HALMOZÓDIK FEL BENNÜK, AMIT VÉGÜL LAVÓRNYI FELÜLETEN ÜRÍTENEK.

Csípik a városi környezetet

És ha már ürülékelemzés, Orbán Zoltán elmondta, hogy a nagy testű örvös galamb gyakran produkál rendkívüli méretű, akár pingponglabdányi ürüléket, amit a tojásokat egész nap melengető madár órákon át visszatartott.

Ez a szervezetében felgyülemlett „kotlóürülék”, amit a kirepülő madár cselesen nem a fészek közelében ad ki magából, azért, hogy a ragadozók nehezebben találják meg a fészkét.”

Végül, de nem utolsósorban azért bánkódhatnak most az autósok, mert az örvös galamb urbanizálódása az utóbbi néhány évben már-már eposzi méretet öltött. 

AZ ÖTVEN ÉVE MÉG EGYIK LEGÓVATOSABBNAK TEKINTETT ERDEI FAJ ELKEZDETT BEKÖLTÖZNI A TELEPÜLÉSEKRE AZ ELMÚLT 20-30 ÉVBEN. 

Az ugrásszerű állománynövekedése az alkalmazkodásának tulajdonítható, melynek eredményeként a belterületi állománysűrűsége akár 3-8 pár is lehet hektáronként. Annyira szapora faj, hogy kezdi kiszorítani a balkáni gerlét, sőt, fészket rak már a városi épületeken, ablakpárkányokon, balkonládákban, erkélyeken is – mondta végül Orbán Zoltán, az MME szóvivője.

A károkozó guanó

A madárürülék problematikája leginkább a tavaszi és nyári hónapokban sújtja az autósokat, amikor a madarak fészkelési időszaka megkezdődik, és sok faj ilyenkor gyakrabban tanyázik városi környezetben, nem ritkán a parkoló autók fölé nyúló fákon, elektromos vezetékeken, vagy éppenséggel háztetőkön. 

A MADÁRÜRÜLÉK RENDKÍVÜL AGRESSZÍV KÉMIAI ÖSSZETEVŐKET TARTALMAZ. 

A guanó savas kémhatású, pH-értéke általában 3 és 4 közötti, ami azt jelenti, hogy képes reakcióba lépni az autó fényezésének felületével. 

HA NEM TÁVOLÍTJÁK EL IDŐBEN, AZ ÜRÜLÉK BELEÉGHET A LAKKRÉTEGBE, AMI ELSZÍNEZŐDÉST ÉS AKÁR MARADANDÓ KÁROSODÁST IS OKOZHAT.

Kép: Economx

A probléma súlyosbodik, ha a guanó napsütés hatására gyorsan megszárad, mert a hő hatására fokozódik a savak romboló ereje. Különösen érzékenyek a modern, vízbázisú fényezések, amelyek vékonyabb rétegűek, mint a korábbi, oldószeres alapú bevonatok.

Nincs menekvés

A fentiekből kiderül, hogy az autósok kiszolgáltatottsága ilyenkor teljes, jószerivel nincs menekvés a madárürülék elől. A legegyszerűbb megoldás elkerülni a madarak által kedvelt parkolóhelyeket, például a fákkal szegélyezett utak mentét vagy a vezetékek alatti útszakaszokat. Csakhogy ez a városi környezetben jószerivel kivitelezhetetlen, amikor az autós már annak is örül, ha egyáltalán bármilyen parkolóhelyet talál. 

Vagyis nem marad más, mint anyagilag és pszichésen is felkészülni az állandó extra autómosásra. Megelőzésként pedig érdemes évente egyszer-kétszer levakszolni a karosszériát, hogy a festékréteg hatékonyabban ellenállhasson a madarak által okozott kellemetlenségeknek.