Soha nem volt még ilyen magas azoknak a magyar diákoknak a száma, akik külföldi egyetemen tanultak tovább. A 2024-es és a 2025-ös tanévben 18,3 ezer magyar tanult külföldön, egy évvel korábban pedig 17,5 ezer volt a magyar hallgatók száma – mondta Nádas Rita, az Engame Akadémia oktatási vezetője. 

Az akadémia már nyolc éve monitorozza a külföldön tanuló magyar hallgatók számát, a friss kutatási adatok szerint egy év alatt hét százalékkal nőtt a magyar diákok száma a külföldi egyetemeken, hét év alatt pedig 30 százalékos növekedést látnak. 

Nádas Rita, az Engame Akadémia oktatási vezetője
Kép: Engame Akadémia

A külföldi továbbtanulási trendeket nem lehet a hazai továbbtanulási folyamatoktól külön értelmezni. A felvi.hu adatai szerint a felsőoktatásba jelentkezők és felvettek száma az elmúlt években folyamatosan nőtt, és 2025-ben közel másfél évtizedes rekord született: több mint 129 ezer jelentkezőből 95,9 ezret vettek fel, ami stabilan magas, 74 százalék körüli felvételi arányt jelent. Ezek az adatok azokat a diákokat is magukban foglalják, akik végül külföldön folytatják tanulmányaikat, hiszen általában a külföldön továbbtanuló középiskolások Magyarországon is beadják a felvételi adatlapjukat. 

Nádas Rita kiemelte, hogy bár a diákok száma csökken, a magyar egyetemekre mégis egyre több diák jelentkezik. A tavalyi tanévben 310 414-en jelentkeztek, ami szintén hét százalékos emelkedés egy év alatt. Az alap- és mesterképzésben tanuló magyar diákok száma elérte a 252 720 főt, ami 17 százalékos emelkedés 2021/22 óta. Ez azt mutatja, hogy a hazai felsőoktatás népszerűsége évről évre növekszik.

Azt látják, hogy a nemzetközi továbbtanulás egyre inkább beépül a magyar középiskolások továbbtanulási és pályaválasztási döntéseibe.

Manapság minden 14-dik magyar egyetemista külföldön tanul és arra számítanak, hogy ez a diákszám tovább emelkedik

– mondta Nádas Rita.

Az akadémia egy korábbi 2025 év elején készült kutatása szerint a diákok a magyarországi politikai és társadalmi környezet miatt választják a külföldi egyetemeket, ez válaszolta a hallgatók 48,8 százaléka.

Kép: Engame Akadémia

A második leggyakoribb indok a külföldi diplomával elérhető munkalehetőségek, amelyet a válaszadók 36,1 százaléka említett. A kitöltők harmada a magyar felsőoktatás színvonalát tartotta meghatározónak, míg 30,3 százalék a kalandvágy miatt döntött a külföldi továbbtanulás mellett. Emellett a magyarországi megélhetési körülmények, valamint a magyar képzések szemlélete és módszerei is jelentős szerepet játszottak a döntésben.

Az öt legnépszerűbb célország a magyar diákok körében a 2024-es 2025-ös tanévben:

  1. Ausztria: 4218 diák tanul;
  2. Hollandia: 3340 diák tanul;
  3. Németország: 3139 diák tanul;
  4. Egyesült Királyság: 1500 diák tanul;
  5. Dánia: 881 diák tanul;

Ausztria a földrajzi közelsége, az ingyenes képzések és a stabil és kiszámítható felvételi rendszer miatt népszerű. A másik német nyelvterület Németország, ahol szintén nem drága, félévente 300 euróba kerül egy kurzus, a mesterképzések nagy része pedig angol nyelven érhető el – mondta Nádas Rita.

Kép: Engame Akadémia

Hollandiába készülő magyar diákok számára nagyon sok angol nyelvű képzés érhető el, egyedül az angol nyelvű orvosképzés szűnt meg, Hollandiában az orvosokat csak holland nyelven oktatják. Nemzetközi és diákbarát a környezet, az éves tandíj nagyságrendileg 2601 euró, ami még szintén megfizethetőnek számít. Példaként említette, hogy az űrmérnöki szak is ennyibe kerül. Ha egy EU-s diák például Hollandiában dolgozik az egyetem mellett, akkor azt a fiatalt a holland állam jelentősen támogatja, ami gyakorlatilag pénzügyi önfenntartást tesz lehetővé számára.

Dániában is sokféle angol nyelvű szak van, általában a business képzések és az alkalmazott tudományok iránt érdeklődő diákok választják az északi országot. Ugyanakkor Dániában magasak a megélhetési költségek, hiába ingyenes az oktatás. 

Változó mobilitási trendek

Egyre több izgalmas, új célország is feltűnik a diákok által választottak között. Új trendek vannak kialakulóban, feltörekvő célország lett Írország, Belgium, Svédország, Finnország, Spanyolország Olaszország és Svájc is – mondta az akadémia vezetője.

Az Egyesült Királyság például a  brexit után vesztett népszerűségéből. Megemelkedtek a tandíjak, most jellemzően 22 ezer font, de az orvosi egyetemen elérheti akár a 70 ezer fontot is. Most 1500-an tanulnak a szigetországban a 2017-es 2018-as tanévben pedig még 2260 magyar hallgató tanult az Egyesült Királyságban.

Írországban 210 magyar diák tanult a 2024-es 2025-ös tanévben. Azért is népszerű, mert Dublinba menekültek a legnagyobb techcégek a brexit elől. Például a Google, Microsoft, az Apple, és a  Cisco is. Ez pedig fantasztikus lehetőséget jelent a fiatal munkavállalóknak, vonzó hub lett – tette hozzá Nádas Rita. Kedvező a tandíj, ami háromezer euró körül alakul, de ezt gyakran el is engedik.

Belgium is új desztináció, de Svédországban és Finnországban is ingyenes tanulhatnak az EU-s diákok. A magyar diákok száma a svéd egyetemeken 22 százalékkal nőtt. Spanyolországba 49-cel több diák jelentkezett 2024-es 2025-ös tanévben, mint egy évvel korábban. Olaszországban pedig 25 százalékos hallgatói növekedést mért az Engame Akadémia. Úgy fogalmazott Nádas Rita, hogy Svájcban a sztereotípiákkal ellentétben az egyetemek megfizethetők, az ott tanuló magyar hallgatók száma meghaladja a 300-at.

Népszerűek az Amerikai Egyesült Államoknak (USA) azok az egyetemei, melyek az USA-n kívül találhatók. Ilyen például a bécsi CEU, a McDaniel College Budapesten, a Bard College Berlinben, de Abu Dhabiban és Párizsban is felkapottak ezek az iskolák. 2025-ben az Engame Akadémián végzett diákok közül 287 jelentkezést fejeztek be, a diákok 98,5 százaléka sikeresen jelentkezett külföldi egyetemre. Ez a szám magasabb, mint amit a korábbi években tapasztaltak.

Az akadémia hallgatóinak többsége Hollandiát választja (39), 15 diák magyar egyetemen tanult tovább, heten az Egyesült Királyságba, öten pedig Spanyolországba mentek – sorolt néhány adatot Nádas Rita.

A szakok között a közgazdaságtan a legkedveltebb, ezt követi a  mérnöki képzés és az interdiszciplináris szakok. A célországok pedig évről évre folyamatosan átrendeződnek – tette hozzá Nádas Rita.