Nem arról van szó, hogy nincsenek ilyen repülőgépek, hiszen a technológia rendelkezésre áll, de a hatósági jóváhagyás megszerzése egy olyan biztonságtudatos területen, mint a repülés, sokkal hosszabb folyamat.

„Hogy őszinte legyek, nem tudom garantálni, hogy az olimpia alatt tanúsított üzemben repüljünk” – mondta Dirk Hoke, a Volocopter vezérigazgatója, a gyártó, amely a legmesszebb jutott az EU Repülésbiztonsági Ügynökségének (EASA) tanúsításáért folytatott versenyben. Ez egy alapvető lépés, de nem az egyetlen, ahhoz, hogy kereskedelmi repüléseket lehessen üzemeltetni Európában – írja a Politico

A Volocopter egy kétüléses eVTOL, azaz elektromos függőlegesen fel- és leszálló repülőgép tanúsítását kéri.

Az EASA eddig csak egy elektromos repülőgépet, a Pipistrel Velis Electro-t tanúsította, amely nem képes függőleges fel- és leszállásra, ami a városi területeken való üzemeltetéshez elengedhetetlenül fontos tulajdonság. A Volocopter a legfejlettebb a folyamatban – de számos versenytársa akad.

„Jelenleg az EASA öt hazai VTOL-képes légi jármű (VCA) jóváhagyására és egy külföldi VCA hitelesítésére érkezett kérelem. Mindegyiknek a fedélzetén pilóta lesz a kezdeti tanúsításkor, még akkor is, ha a jövőben automata üzemeltetésre is törekedhetnek” – mondta Oswaldo López Blas, az EASA általános repülés és VTOL osztályának szekcióvezetője. Arról nem kívánt találgatásokba bocsátkozni, hogy az ilyen légi taxik mikor szállíthatnak majd ügyfeleket.

Bár az volt a szándék, hogy a repülőgépek tanúsítására és a pilóták engedélyezésére vonatkozó szabályozási struktúra az olimpiára elkészüljön, nagyon valószínűtlen, hogy ez uniós szinten készen lesz, és várhatóan legalább 2025-ig elhúzódik

– mondta egy, az eVTOL szabályozási folyamatában részt vevő személy.

Ehelyett arra számítanak, hogy a Volocopter a francia DGAC (Polgári Légiközlekedési Főigazgatóság) által nemzeti szinten kiadott repülési engedély alapján repül majd előre meghatározott és szigorúan ellenőrzött útvonalakon, előre kiválasztott, nem fizető utasokkal, például hírességekkel, sportolókkal és valószínűleg újságírókkal – tette hozzá a személy.

Nem a biztonság az egyetlen szabályozási akadály

A francia környezetvédelmi hatóság 65 decibeles zajszintet mért egy légi taxi repülése közben, és arra a következtetésre jutott, hogy nem olyan csendes, mint ígérik. A Volocopter vezérigazgatója erre azt válaszolta, hogy a zajszint olyan alacsony, hogy két beszélgető ember sem hallja meg.