Ez a közös program legsokrétűbb pillére, amelyben megjelenik a zöldpolitika és a zöld átállás, a közös agrárpolitika, az energetika és a szociális politika is. Ursula von der Leyen öt évvel ezelőtt a legjelentősebb célnak tekintette az ezen a területeken való előrelépést.
Ennek értelmében – ha a világ közben változott is – a spanyol–belga–magyar elnökségi trió kijelölte, hogy törekedni fog a Fit for 55 csomag gyors és méltányos megvalósítására, azaz folytatja a munkát a zöld átállással foglalkozó jogalkotási programokon. További kiemelt terület lesz az erdőgazdálkodás, amelynek javítására szintén vállalkozott a spanyol–belga–magyar hármas. A trió támogatni kívánja az önálló európai élelmiszerpolitika megvalósítását, valamint figyelemmel kíséri majd a megreformált közös agrárpolitika (KAP) végrehajtását és a 2027 utáni új KAP kialakítását.
Kapcsolódó
A tavasz folyamán azonban a gazdatüntetések kikényszerítettek egy azonnali reakciót, a piaci verseny fontosságának elismerése mellett a Tanács felszólította a Bizottságot, tegyen hathatós intézkedéseket az EU mezőgazdasági termelőit sújtó adminisztratív és pénzügyi terhek csökkentésére.
GMO kérdés újra felmerülhet
A magyar elnökség szempontjából valószínűleg kezelni kell annak a következményét, hogy az Európai Bizottság 2023 júliusában új jogszabályi keretet javasolt a GMO-k bizonyos kategóriáira, amely alapján ezen termékek könnyebben jutnának piacra jelölés és engedélyek nélkül. Azaz, ha akarnánk, se tudnánk, hogy génszerkesztett terméket vásárolunk-e? Az új GMO-k deregulációja felveti a kérdést, mik is ezek és milyen kockázatot hordozhatnak?
A GMO-val kapcsolatos teljes tilalmat a magyar stratégiai álláspont, pl. az élelmiszertermelés teljes GMO-mentességét, a törvényhozás már 2006-tól elfogadta, majd az Alaptörvény is rögzítette. Ennek ellenére 2009-ben az Unió fel akarta oldatni ezt a tilalmat, de több európai ország is a magyar álláspont mellé állt, és ritkán látott konszenzus alakult ki a témában.
A géntechnológiai ipar brüsszeli lobbi-nyomásán is érezhető, hogy nem akart belenyugodni az európai kudarcba, és a dizájner drogok gyártóinak kreativitását követve új módszereket találtak. Ezt génszerkesztésnek, precíziós nemesítésnek nevezik, azt sugallva, hogy ezek nem is génmódosítási technikák. Ezzel nem lehetett kicselezni a jogalkotókat, így 2018 nyarán az Európai Unió Bírósága határozatot hozott, hogy ezek ugyanúgy génmódosított termékeknek minősülnek, jelölni és engedélyeztetni kell őket.
A Bizottság tavaly nyári javaslata azonban „kidizájnolná” az uniós GMO-szabályok hatálya alól az új génmódosítási technikákkal előállított növényeket. Konkrétan két részre osztanák az új GMO-kat: az első kategóriába esőket nem kellene engedélyeztetni, nem kellene szigorú hatásvizsgálat alá vetni és jelölni. Szakértők szerint az új GMO-k 94 százaléka ebbe a besorolásba esik. Ez azt jelentené, hogy a fogyasztókat megfosztják attól a tájékoztatástól, amelyből megtudhatnák, vajon génmódosított élelmiszereket tesznek-e a bevásárlókosarukba.
A tagállamokkal egyelőre nem sikerült ezt elfogadtatni, bár az unió soros elnökségét adó spanyolok az előző félévben megpróbálták keresztülvinni a tagállamok minisztereit tömörítő Európai Tanácson. Az Európai Parlament február 6-án szavazott erről, az új szabály alapján a jelölési kötelezettség megmaradna, de az engedélyeztetés és hatásvizsgálat nem lenne kötelező, ami a GMO-lobbi erejét mutatja. Most az Európai Tanácson a sor, hogy foglalkozzon a témával. Ebben a félévben még a belgák töltik be az Unió soros elnökségi tisztjét, és úgy látszik, Belgium a GMO-szabályozásban nem szeretné, ha a stafétabotot a magyar elnökség még átvenné!
Migráció: lehet még vita?
Az Európai Tanács a Bizottság közleménye nyomán áttekintette a migrációval kapcsolatos aktuális helyzetet, és támogatja a Bizottság arra irányuló elhatározását, hogy az emberkereskedelem és a migránscsempészés elleni hatékony küzdelem érdekében az EU rendelkezésére álló valamennyi eszköz megerősítésre kerüljön. Az Európába érkező migránsok 90 százaléka csempészek segítségével jut be a kontinensre.
Az Európai Parlament április 10-én elfogadta az európai uniós migrációs és menekültügyi paktum reformjáról szóló új rendelet valamennyi jogalkotási fejezetét, amelyek egyebek mellett a menedékjog iránti kérelmek gyorsabb elbírálásáról, a maradásra jogosulatlanok hatékonyabb visszaküldéséről és a migránsok tagállamok közötti elosztását előíró szolidaritásról rendelkeznek.
Az új menekültügyi paktumnak az első pillanattól kezdve rengeteg bírálója van a politikai spektrum minden oldaláról. A végrehajtásra két év lesz felkészülni, ami gyakorlatilag már el is kezdődött. A magyar elnökség egyik prioritást élvező politikai és szabályozási területe a migráció. Így nagy a kihívás, hogy a paktum végrehajtását előkészítő induló szakaszban a magyar elnökség milyen hatást tud gyakorolni erre?
EU Monitor
Mikor jut hozzá Magyarország a 2021-2027 között jutó felzárkóztatási támogatásokhoz? Hogyan alakul a magyar kormány és az Európai Bizottság viszonya? Mi történik Brüsszelben? A hazánkat érintő legfontosabb brüsszeli történések az Economx.hu EU Monitor rovatában. Kövessen minket!
Legolvasottabb
Megígérte, és be is tartotta, kegyetlen bosszút állt Donald Trump
Milliókat buktak azok, akik nem így vették meg a lakásukat
Történelmi döntés: vényírási jogosultságot kapnak a gyógyszerészek, már régóta vártak erre
Megint a románok tettek keresztbe: füstbe ment az MVM Csoport biznisze
Visszanyalt a fagyi: újabb devizahiteles nyert pert, megkopasztja a bankot a győztes ügyfél
Itt az új űrkorszak: hatalmas lépést tett a 4iG az amerikai Axiom Space cég felé
Orbán Viktor a brüsszeli csúcs után: Vétójog nélkül nincs értelme, hogy az unióban legyünk
Betelt a pohár Pintér Sándornál: elvehetik az oltástagadó szülők gyerekeit?!
Már körvonalazódik a karácsonyi időjárás