Lady Gaga hétfőn Instagram-fiókjára egy migrén elleni gyógyszer, a Pfizer által szponzorált, vitatott reklámját tette fel, ami kérdéseket vetett fel az EU digitális szabálykönyvének érvényesítésével kapcsolatban. 

A vényköteles gyógyszerek nyilvános reklámozása az unióban illegális, az Egyesült Államokban viszont legális, de ennek a megkülönböztetésnek az interneten való érvényesítése és betartatása már más kérdés – írja a Politico.

Az amerikai énekesnő, aki a Pfizer által támogatott videót az 56,5 millió követővel rendelkező platformjára tette fel, a képaláírásban azt írta, hogy „a videó csak az amerikai közönségnek szól bár az európaiak milliói számára is megtekinthető”.

A Meta, az Instagram anyavállalatának azonnal törölnie kell az illegális hirdetést, és intézkedéseket kell hoznia az ilyen jogsértések megelőzésére. A platformok csak akkor fogják betartani a szabályainkat, ha megmutatjuk a politikai akaratunkat, hogy érvényt szerezzünk nekik

– reagált Alexandra Geese, a Zöldek politikusa, amikor megmutatták neki a hirdetést.

Margrethe Vestager, az Európai Bizottság alelnöke a elmondta, hogy az EU új digitális törvényei csak azt követően teszi lehetővé a beavatkozást, hogy az emberek jelzik az illegális tartalmakat, vagyis miután felhasználók milliói már látták azokat.

„Ha a felhasználók illegális tartalmat találnak az interneten, fontos, hogy ezt jelentsék a platformoknak. Ha ezután a tartalmat nem távolítják el, a Bizottság lépéseket tehet, és eljárást indíthat az ügyben” – tette hozzá Vestager.