Idén július elején Budapesten a teremgarázsban kínált parkolók átlagos ára 3 millió forint volt, ez 20 százalékos drágulás jelent éves szinten. Az egyedi garázsok ára 40 százalékkal növekedve 4,2 millió forintra emelkedett. A garázsbérleti díjak is több mint 10 százalékkal emelkedtek, az átlagos bérleti díj 20-25 ezer forint, függően attól, hogy egyedi garázsról vagy teremgarázs-beállóról van szó. Ma már ott tartunk, hogy egy-egy garázs befektetési szempontból is felveszi a versenyt a lakáskiadással - állítja Balogh László, az ingatlan.com vezető szakértője.
A portál elemzése szerint tavaly és az idén egy-egy garázs 8 százalékos bruttó hozamra is képes lehet a fővárosban. Ez pedig a befektetési célú vásárlásokat is felpörgeti. A fővárosi drágulásban szerepet játszhat, hogy az eladásra kínált garázsok száma stagnált, a kiadóké pedig csökkent az elmúlt egy évben.
Kapcsolódó
Ötéves távon még látványosabb a parkolók drágulása. A főváros VII. kerületében lévő garázsért 5,4 millió forintot kérnek átlagosan, míg 2013-ban alig több mint 1 millió forinttal nagyobb összegért 6,5 millióért egy garzonlakást is meg lehetett venni a kerületben. Miskolcon, Szegeden és Tatabányán szintén úgy alakult a lakások és a garázsok értéke, hogy a most meghirdetett garázsok átlagosan alig 1-1,5 millió forinttal kerülnek kevesebbe a 2013-ban eladásra kínált garzonlakások átlagos árainál.
Garázspiaci árak és díjak 2018. július

A lakás- és irodaház-fejlesztések szintén befolyásolják a parkolási helyzetet minden nagyvárosban és ezen keresztül a garázspiacra is hatással vannak. Több, korábban parkolóként hasznosított foghíjtelken építkezések indultak. A garázsok iránti kereslet nyomán a lakásfejlesztőknek érdemes a kötelezően előírt parkolókapacitásnál több helyet kialakítani, ezek értékesítése és kiadása is megtérülő beruházást jelent.
Új megoldások, új lehetőségek
Az ingatlanszektor digitalizációját megteremtő proptech megoldások segíthetnek a kritikus parkolási helyzeten is. Már most is lehetőségük van a sofőröknek arra, hogy mobilalkalmazásokon keresztül foglalják le a garázsok és irodaházak üres parkolóhelyeit. A fővárosi közösségiautó-szolgáltatók alkalmazásait több mint 20 ezren töltötték le, és várhatóan egyre jelentősebb lesz a táboruk a jövőben. Ezeket a járműveket percdíjas alapon bérelhetik a felhasználók, viszont a parkolásuk ingyenes. A közösségi-autó szolgáltatások elterjedésével a belvárosban csökkenhet a saját tulajdonú kocsik aránya, ami a problémás parkolási helyzeten is javíthat, ráadásul a belső kerületek környezeti terhelését is csökkentheti.A kép forrása: Pixabay.
Legolvasottabb
Nekimentek az ukránok az orosz "árnyékflottának"
Történelmi döntés: vényírási jogosultságot kapnak a gyógyszerészek, már régóta vártak erre
Megint a románok tettek keresztbe: füstbe ment az MVM Csoport biznisze
Milliókat buktak azok, akik nem így vették meg a lakásukat
Már csak Lengyelországban foghatják el Marcin Romanowskit
Visszanyalt a fagyi: újabb devizahiteles nyert pert, megkopasztja a bankot a győztes ügyfél
Napirendre került: tarthatatlan a 28 500 forintos minimálnyugdíj, ennyiből nem lehet megélni
Orbán Viktor a brüsszeli csúcs után: Vétójog nélkül nincs értelme, hogy az unióban legyünk
Durva számokat közölt a Wolt – akadt, aki félszáz pizzát és spagettit rendelt