A nemzetközi hitelminősítő hangsúlyozta ugyanakkor, hogy ha a térségi nyersolaj-kitermelésben nem lesznek fennakadások, vagy ha a támadások nem terjednek át további létfontosságú tengeri olajszállítási útvonalakra, akkor nem számít arra, hogy a globális alaptípusnak számító Brent olajféleségre érvényben tartott, hordónként 80 dolláros átlagos idei árfolyamot valószínűsítő előrejelzésére jelentős felhajtóerő hatna.
A BP, a Shell, a QatarEnergy, valamint sok hajózási társaság már leállította szállításait a Szuezi-csatornán, és ez marginális mértékben, átmeneti jelleggel feszesebbé teheti a nyersolaj- és földgázpiaci helyzetet.
A Kőolaj-exportáló Országok Szervezete és több más külső nagy termelő alkotta informális szerveződésnek (OPEC+) azonban több mint 5 millió hordó napi termeléskapacitási többlete van, emellett a globális olajkínálat és a kereslet egyensúlyi helyzetben van.
A Fitch Ratings várakozása szerint mindez azt jelenti, hogy a nyersolaj világpiacára 2024 egészében bőséges ellátási helyzet lesz jellemző, és ez védelmet nyújt az elhúzódó vagy eszkalálódó vörös-tengeri fennakadások hatásaival szemben.
Más nagy londoni házak szerint ugyanakkor egy esetleges komolyabb fennakadásnak érezhető globális inflációs következményei lehetnének.
Az egyik legtekintélyesebb londoni pénzügyi-gazdasági elemzőműhely, az Oxford Economics alapeseti előrejelzési forgatókönyve azt valószínűsíti, hogy a jemeni húszi lázadók által elkövetett támadások viszonylag rövid ideig tartó fennakadást okoznak a Vörös-tenger hajóforgalmában, és a tengeri szállítás hirtelen megugrott költségei is visszatérnek a korábbi szintekre.
A ház modellszámításai azonban azt mutatják, hogy ha a Vörös-tenger hajózási útvonalait esetleg több hónapra le kell zárni, és emiatt a tengeri szállítmányozás költségei az egy hónappal ezelőtti díjszabásokat 90 százalékkal meghaladó jelenlegi szinteken maradnak, az tizenkét havi távlatban 0,6 százalékponttal gyorsíthatja a világgazdasági szintű inflációt.
Az Oxford Economics jelenlegi alapeseti - vagyis a vörös-tengeri kereskedelmi hajózás tartós fennakadásával nem számoló - előrejelzése szerint az éves összevetésű globális infláció az idei első negyedévre várható 4,9 százalékról 2025 első negyedévéig 3,4 százalékra lassul.
A ház londoni elemzői hangsúlyozzák, hogy a Vörös-tengeren halad át a globális tengeri konténeres áruforgalom 30 százaléka.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Legolvasottabb
Magyar Péter: Hallom, megérkezett hozzátok a közpénz-milliárdokon utazó vándorcirkusz
Brutális támadás a vonaton: külföldi fiatal ütötte meg a magyar kalauznőt
Szijjártó nekiment a „nemzetközi pénzvilágnak”, Magyar Péter azonnal visszavágott
A szomszédban már készülnek a teljes összeomlásra
Alig van beosztva néhány orvos decemberben a Szent Imre Kórházban
Leteszteltünk 18 szaloncukrot – mutatjuk, melyek idén a legfinomabbak
Hatalmas delegációt küld Orbán Viktor Moszkvába, Oroszországban is erről beszélnek
Betelt a pohár: a DK szerint most kell lecserélni a forintot
Ennyit Putyin „békevágyáról”: orosz rakéták csapódtak be mindössze 250 kilométerre Magyarországtól