Az elcsendesedés és a megemlékezés napjaiban nyújtott betekintést a kulisszák mögé egy temetkezési vállalkozás vezetője Németországban, aki felhívta a figyelmet: egyre súlyosabb a szakképzett munkaerő hiánya ezen a területen is, míg a szolgáltatás iránti kereslet és a bevétel – a szűkösebb idők ellenére – folyamatosan nő.

Érdekes tendencia, hogy a fiatalok érdeklődése feltűnő lett a kegyeleti szakmák iránt, igaz, nem mindegyikük tart ki a tanulóévek után. Viszont már nem annyira férfias ez a hivatás, a családok részéről nagy az igény a női közreműködők iránt.

Slágerszakma gyanúja az új generációknál

Mareike Ahrens temetkezési mester a Wirtschaft Woche-nak kifejtette: az iparágban többségben vannak a kisebb családi vállalkozások, bár jelentős regionális különbségek vannak Németországban.

Vidéken nagyobb a temetkezési szolgáltatók respektje, noha a gazdaságilag hátrányos helyzetű régiókban sokkal nehezebben találnak képzett munkatársakat, mint a városokban, ahol a fizetések is magasabbak.

Tőlünk nyugatabbra az alkalmazottak átlagosan havi bruttó 2500 és 3000 euró (970 ezer–1,16 millió forint) között keresnek, míg a tanuló időszakban havi 750-1020 eurót (290-400 ezer forintot) lehet kapni – derül ki az interjúból.

Egész Németországban csak három szakképző iskola van, ám a pályaválasztók megújult érdeklődése feltűnő. Ez a szakember szerint amiatt van, hogy sok fiatalnak már kevésbé a meggazdagodás lehetősége, mint inkább az a vonzó manapság, hogy hagyományalapú hivatást választhatnak.

Kép: MTI Fotó, Mohai Balázs

A nők empátiája áttörte a falat

Ráadásul egyre több nő lép a területre: a temetkezések lebonyolítását korábban a férfiak uralták, mivel eredetileg az ácsmesterségből származott, megerőltető fizikai munkát igényelt. Idővel viszont a technológiai fejlődés megkönnyítette az elhunytak szállítását, előkészítését, a koporsó mozgatását – ezzel párhuzamosan pedig megugrott az igény a női közreműködők iránt, főleg a gyásztámogatás és a tanácsadás területén.

Rámutatott: a nőket gyakran a férfiaknál empatikusabbnak, szervezettebbnek tartják, amik kulcsfontosságú tulajdonságok a temetkezési szolgáltatásban.

"A kegyeleti hivatást nagyon sok megbecsülés övezi, de ezt csak akkor vesszük észre, amikor szükség van ránk, különben nem igazán jelenünk meg a szélesebb társadalom radarján" – jegyezte meg Mareike Ahrens.

Válságálló terület, növekvő megrendelésszám

Érzékeny megközelítés: a vállalkozó arról is beszélt, hogy a temetkezési üzlet stabil maradt a recesszió idején, nem igazán jellemző, hogy csődbe megy egy cég. Sőt, hiába az infláció vagy a trendek változásai, az elkövetkező évtizedekben a megrendelések növekedésére számítanak.

Amiatt is, mert – dacára a fogyasztás általános visszaesésének – egyre többen tudatosan készülnek a temetkezési kiadásokra, ami átszámítva jellemzően milliós nagyságrendű tétel a németeknél.

A temetésekbe továbbra is befektet a lakosság, nem érezzük annyira a megszorítások hatását, mint más ágazatokban. Egyre többen már életükben félreteszik a pénzt, és sokan a szerény anyagi lehetőségeik ellenére is bőven költenek a szerettük temetésére, hogy így róják le a kegyeletüket. Vannak olyanok is, akiknek a pénz egyáltalán nem számít – a jövedelmi szakadék ezen a téren is látványosan szélesedik – vázolta.

Kitért rá: a közösségi média egyre hozzáférhetőbbé teszi a halál témáját, például úgy, hogy divatba jöttek a TikTokon a temetkezési vállalkozók személyes hangvételű videói. Ezek viszont kevésbé a fiatalok, mint inkább a 60+-os korosztály érdeklődését keltik fel, míg a tapasztalatok szerint a többség 75 éves kor fölött kezd aktívan foglalkozni a kérdéssel.