Miközben csúcson az augusztusi főszezon a mediterrán üdülőhelyeken, a magyarok körében is toplistás Olaszország szenved a 25-30 százalékos forgalomkieséstől Riminitől Szicíliáig: egyesek lejárató kampányt emlegetnek, míg több helyi a lakosság elszegényedéséről, és a nemzetgazdaságban jelentős szerepet betöltő turizmus válságáról beszél. 

Idén még a szezon fénypontját jelentő, augusztus 15-i Mária mennybemenetelének ünnepén is elmaradhat a telt ház a szállodákban, kempingekben, és a piaci szereplők panaszai szerint egész nyáron csak hétvégente volt érezhető a korábbi lendület. 

Megírtuk: 2025-ben rekordmértékű áremelések történtek a jórészt családi cégek által működtetett, népszerű strandokon, így – az utazással, fogyasztással együtt – sokaknak már luxusszámba megy a nyaralás. 

A tengerparti lazításhoz szokott olaszok ezért immár segítséget várnak a jobboldali Meloni-kormánytól, például, hogy tegyenek ársapkát a tipikus szolgáltatásokra, mint az újabban aranyáron mért napágybérlésre.

Zsebbe nyúlhat, aki az olaszoknál „luxizna”

A fogyasztóvédők szerint viszont egyértelmű, hogy a drágasággal verik agyon saját népszerűségüket az üzemeltetők, mivel már az egynapos kirándulások költségei is az egekbe szöktek – idézi az Oe24. 

Különösen az olyan exkluzív strandokon, mint az Amalfi-part, Szardínia vagy Toszkána egyes részei, ahol naponta akár 100 eurót (csaknem 40 ezer forintot) is felszámítanak két nyugágyért és napernyőért, plusz további magas díjakat a parkolásért, pláne a vendéglátásért

Kiugró példa: a Welt szerint a toszkán tengerparton található Twiga luxusklubban, – amely egykor a Forma-1 menedzsere, Flavio Briatore tulajdonában volt, – négy nyugágy és egy asztal székekkel, ital, étel nélkül augusztusban 1500 eurót (~593 ezer forintot) kóstál naponta, amit már a luxushoz szokott vendégkör egy része sem tart reálisnak, nemhogy az átlag olasz családok.

Akad azért még megfizethető rész: például a magyar piacon is sokat reklámozott üdülőhely, Riccione, ami ár/érték arányban az egyik legversenyképesebb úti cél egész Olaszországban – itt a napernyő és nyugágybérlés is kihozható napi 20 euróból, ahogy Szicília egyes részein, például a turistáktól kevésbé hemzsegő Porto Empedocléban.

A Nemzeti Strandmegfigyelő Központ szerint két nyugágy és egy napernyő országos napi bérleti díja tavaly 30 euró volt átlagosan, idén viszont valóban nagy a szórás, az átlagár akár kétszeres is lehet.

Lejárató kampányt és elszegényedést emlegetnek

Az olaszok haragja most a strandüzemeltetőkre zúdul: az érdekvédők szerint a tengerparti magáncégeknek komoly önkritikát kellene gyakorolniuk, és az árak csökkentésére koncentrálni ahelyett, hogy populista szólamok mögé bújnak.

Arra utalnak, hogy a vízparti turizmus képviselői szerint inkább amiatt esett vissza a látogatottság, mert a családoknak már alig van pénzük nyaralásra, az infláció és az alacsony bérek miatt nem tudják, hogyan kell jól megélni, és kénytelenek korlátozni a szabadidős tevékenységeiket.

Nem mi okozzuk az iparág válságát, hanem a gyenge vásárlóerő, viszont a világszerte népszerű üdülőhelyeink elleni médiakampány óriási károkat okoz Olaszországnak – közölte Fabrizio Licordari, az Assobalneari szervezet elnöke a Welttel, amelynek több helyi lakos is arról beszélt, hogy a megélhetési nehézségek miatt spórolnak a belföldi strandoláson is.

Rekorderedményt jósolnak

Némiképp ellentmond az aggodalmaknak, hogy a Turisztikai és Utazási Világtanács (WTTC) becslése szerint idén hasít Olaszország a a nemzetközi utazási piacon: becslések szerint az ágazat 237,4 milliárd euróval járul hozzá a GDP-hez, ami a gazdasági teljesítmény közel 11 százalékát teszi ki, és körülbelül 3,2 millió olaszországi munkahelyet támogat. Sőt, rekordra készülnek: a látogatók költése idén várhatóan meghaladja majd a 60 milliárd eurót, ami jelentős ugrás tavalyhoz képest, és aláhúzza, hogy Olaszország továbbra is a globális turizmus egyik nagyhatalmi központja – írja a Travel And Tour World szakportál.

Megoldás: saját törölköző és napernyő

Habár elvárnák, átfogó állami segítségre, például az árak hatósági szabályozására viszont úgy tűnik, nem számíthat a lakosság, és így az Olaszországot választó, külföldi turisták sem.

A Giorgia Meloni miniszterelnök vezette jobboldali kormány turisztikai minisztere, Daniela Santanché ugyanis tagadja, hogy válságról lenne szó, szerinte az ilyen híresztelések „riasztóak” és „félrevezetőek”.

Ezért egyelőre azt javasolják az áremelések miatt felháborodott helyieknek, hogy szervezzék át a nyaralásukat olyan üdülőövezetekbe, például a messzi délre, ahol országos összehasonlításban olcsóbbak a tengerparti szolgáltatások.

Vagy egyszerűen adják lejjebb az igényeket, például vigyenek magukkal saját törölközőt, napernyőt, és válasszák az ingyenes partszakaszokat – idézi a kormány álláspontját a Welt.