Több tízezer forint kár is érheti a fogyasztókat, ha a világhálón terjedő online előfizetői csapdák áldozatává válnak. A Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) és a szakmai irányítása alatt álló kormányhivatalok ezért az idei évben kiemelten ellenőrzik az online térben megjelenő előfizetői csapdákat, ugyanakkor a fogyasztói tudatosságra is felhívják a figyelmet, mely a megelőzés szempontjából fontos.
Az NKFH-hoz és a fogyasztóvédelmi hatósági hatáskörben eljáró kormányhivatalokhoz több olyan jelzés érkezett az utóbbi időben, amely alapján új típusú online csalás terjed.
Ezen oldalakon jellemzően:
- rendkívül kedvező áron kínálnak termékeket vagy szolgáltatásokat, ugyanakkor nem, vagy csak rejtett helyen tájékoztatják arról a vásárlókat, hogy a tranzakcióval együtt jár a későbbiekben folyamatosan ismétlődő fizetési kötelezettség is. Így a fogyasztók hetekkel később szembesülnek csak azzal, hogy a megadott bankkártya adataik alapján akár több tízezer forint is levonásra kerül a számlájukról folyamatosan.
Az első, szándékolt és jóváhagyott fizetést követően ezekben az esetekben a díjterhelések addig is folytatódhatnak, amíg a fogyasztó le nem mondja a szolgáltatást. Ezért az NKFH kifejezetten javasolja, hogy rendszeresen tekintsük át a bankkártya tranzakcióinkat és a banki számlatörténetet, amely alapján fény derülhet az online csalásra.
- Aki ilyet tapasztal, haladéktalanul jelentse be számlavezető bankjánál az esetet, kérje a letiltást, illetve az úgynevezett chargeback eljárást, amely alapján a kifizetett összeg a kártyatársaság szabályzatától függően visszakerülhet a számlájára.
Ugyanakkor a fogyasztói tudatosságnak és a megelőzésnek is kiemelt szerepe van:
- fontos, hogy a vásárlást megelőzően nézzünk alaposan utána a weboldalnak,
- gyanakodjunk, ha kirívóan alacsony áron értékesít a webáruház,
- keressünk a világhálón fogyasztói véleményeket és értékeléseket,
- olvassuk el az általános szerződési feltételeket, elkerülve a súlyos anyagi terhekkel járó átveréseket.
Az idei évben az NKFH célzottan is vizsgálja az online értékesítést átfogó ellenőrzése során, hogy a termékek vagy a szolgáltatások értékesítése kapcsán a vállalkozások alkalmaznak-e megtévesztő, tisztességtelen gyakorlatokat rejtett előfizetési csapdák formájában.
Ne hagyjuk a pénzünket a banknál: mindig van olcsóbb számla
A bankszámlák éves összköltsége között hússzoros különbség is lehet. A dráguló banki költségek miatt folytatja tudatos bankszámla-választással kapcsolatos fogyasztóvédelmi kampányát a jegybank. Itt vannak a részletek >>>Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Legolvasottabb

Biztos helyről tudjuk, hogy nem épül meg az M0-ás körgyűrű, lesz helyette M100 és M10

Vérfagyasztó fenyegetést kapott Berlin, hamar elszabadulhat a pokol

Újabb fővárosi területen vezetik be a fizetős parkolást

Lecsapott az új Covid, fertőz, mint a pestis, intézkedett a WHO

Lázár János odaadta valakinek a Balatont

Hátha lehet alkudni kicsit ennek az 5 milliárd forintos balatoni házikónak az árából

Kétmillió forintba kerül a menstruáció, sokan bajba kerülnek miatta

Ez az árcsökkentés nagyon nem tetszett a németeknek: kiakadtak, szégyent emlegetnek

Nem maradt egyedül az RTL
