A The Ritz-Carlton Yacht Collection első hajója 2022 végén állt munkába, mivel jó ötletnek tűnt, hogy egy ilyen ismert és szerte a világon sok egységgel rendelkező szállodabrand égisze alatt fejlesszenek kisebb óceánjáró méretű hajókat olyan színvonalú luxusutazást kínálva, amellyel a nagy, tömegturizmusra fókuszáló, elsősorban a középosztályt megcélzó tásaságok nem tudnak konkurálni. Fontos kiemelni már rögtön az elején, hogy a Marriott Group csak lincenszeli az egyik legjobban csengő luxushotel márkáját, de nem birtokolja ezeket a vízi járműveket és a céget, amelybe az Oaktree magántőkealap rakott bele főként pénzt, és amely jelenleg így a vállalat 55 százalékos többségi tulajdona.
Körülbelül egy éve volt a cég első kötvénykibocsátása 300 millió dollár értékben, az elmúlt hetekben azonban az árfolyam mintegy 16 centtel csökkent dolláronként, aminek oka, hogy június közepén a cégvezetés jelezte a befektetőknek, hogy most már egészen biztosan nem lesz profit a 2027-es évben se – írja a Bloomberg.
Ez márpedig nem az első ilyen eset volt, már a cég 2024-es pénzügyi kimutatásai is aggodalomra adtak okot. Akkor azt közölték, hogy további 440 millió dollár tőkebevonásra lesz szükség, amiből 312 milliót 2026 júniusának végéig kell betenni a cégbe. Ez ráadásul a már 2025-ben befektetett 63 millió és a 2024 végén beadott kb. 630 millió dolláron felül értendő.
A vállalat nettó adóssága tavaly szeptemberben elérte az 1,23 milliárd dollárt, ami részben az első jachtok, az Ilma és a Luminara építésének finanszírozásához felvett hitelkeret lehívásának tudható be.
Az építési késedelmek és a világjárvány miatti korlátozások sem tettek jót, többször is elhalasztották ugyanis a tervezett startot. Források szerint az Oaktree így most új befektetőket keres, illetve olyan finanszírozási lehetőségeket vizsgál, amelyek nem csökkentenék részesedését a vállalkozásban.
Miért nincs nyereség, amikor drágák a hajóutak?
A The Ritz-Carlton Yacht Collection fő problémája az alacsony kihasználtság. A cég 2026-ra 85-90 százalékos foglaltsági rátát prognosztizált, ezzel szemben 2025 első negyedévében az átlagos kihasználtság kb. 50 százalék volt, így valószínűleg legkorábban 2028–2029 körül tudják csak elérni a kitűzött célt. A számokat az is rontja, hogy a gyenge kereslet ellenére a vállalat épp most indította el a harmadik hajóját (Evrima) is – összesen nyolc-tíz jachtot terveznek –, az értékesítendő kabinok száma így már most egyharmadával bővült úgy, hogy eddig is bőven akadt szabad hely az utakon.
Ezzel párhuzamosan a marketingköltségek is megháromszorozódtak 2024 első és 2025 első negyedéve között, ezzel akarták ugyanis növelni a foglalások számát. Mint a One Mile at a Time blog rámutat, felmerül így a kérdés, hogy tényleg van-e akkora közönség, amely hajlandó fizetni egy ilyen magas színvonalú luxushajóútért. Az óceánjárókon való pihenés persze rendkívül népszerű időtöltés, azonban az ilyesféle vakációzást előnyben részesítő utasok döntő többsége a mainstream és felső-középkategóriás hajótársaságok ajánlatait veszi igénybe, amelyek megfizethető és kényelmes nyaralást/telelést kínálnak – persze, ezek messze vannak a luxustól, ideértve a magasabbra pozícionált, újabb járműveket is. Vannak aztán az úgynevezett expedíciós hajóutak, amelyek egy másfajta közönséget céloznak meg, és semmiképpen sem tekinthetők családbarát kikapcsolódásnak.
A The Ritz-Carlton Yacht Collection az ultraluxus hajózási szegmenst képviseli, amely inkább az idősebb, tehetős, márkahű utasokra épít. Kérdés az, hogy közülük mennyien vannak azok, akik egyébként nem hajóznának, de szívesen letesztelnének egy hotelmárka égisze alatt működő jachtot. És az is talány egyelőre, hogy na netán egyszer ki is próbálják ezt az élményt, lesz-e belőlük visszajáró törzsvendég? Az ilyen megajachtos bizniszt az is rontja, hogy bármilyen jól is van felépítve egy márka, sokan biztosan nem fogják lecserélni a Saint-Tropez-i, míkonoszi vagy ibizai mulatozást, ahol megmutathatják magukat – írja a fentebb idézett szaklap. Na de mennyi is az annyi?
Mindhárom jacht 149, teraszos lakosztállyal rendelkezik és 298 vendéget tud fogadni – akik Michelin-csillagot szerzett séf által összeállított menüt fogyasztanak a 6-10 éjszakás utazásokon és komornyikszolgáltatást is igénybe vehetnek. A Karib-tengeren 6 éjszakára jelenleg már 5400 dollárért is van lakosztály idén decemberre, ennél a 6-7 éjszakás Nyugat-Mediterráneum már húzósabb, jövő júniusban akár 9800 dollártól is indulhat egy lakosztály. A Földközi-tenger keleti medencéje még izmosabb, jövő májusban 11 400 dollártól indul 7 éjszakára egy lakosztály. Egy 7 éjszakás alaszkai utazás 10 100 dollártól kezdődik jövő nyáron, most a legdrágább út viszont a Skót-felföld jövő júniusban, 10 éjszaka 15 300 dollártól indul. (Az utak jellemzően áprilistól júliusig bonyolódnak Európában, nyáron Alaszkában és november-decemberben a karibi térségben.)
Hamarosan jön a konkurencia is
Természetesen időbe telik, míg egy vállalkozás felfut és nyereségessé válik, főleg ilyen gyors növekedés mellett. Ugyanakkor a versenytársak száma csak nőni fog, ahogy olyan hotelmárkák, mint a Four Seasons, az Aman, a Waldorf Astoria és az Orient Express is szintúgy megjelennek a hullámokon a hajóikkal – szedte össze a jövendő játékosokat a Cruise Critic szaklap. A Budapesten is szállodával rendelkező Four Seasons a közleményük alapján 2026-ban és 2027-ben fogja vízre bocsátani az első két, 95 lakosztályos szuperjachtját, és az máris különbség a The Ritz-Carlton szolgáltatásától, hogy itt csak a reggeli (és némi nasi) lesz benne az árban, az ebédért és a vacsoráért is külön kell majd fizetni.
A Naomi Campbell exe, Vlagyiszláv Doronyin orosz ingatlanbefektető által alapított Aman ultraluxus szállodalánc 2027-ben jelenik meg a tenger habjain az Amangati nevű szuperjachtjával, ha minden igaz. Ezen csupán 47 lakosztály lesz, de dollármilliárdosok kibérelhetik majd a komplett hajót is, amelyen egy japánkert is helyet kap a tervek szerint. A francia Accor szállodakonglomerátum sem akar kimaradni a buliból, az Orient Express luxusvasutaknak most nyílt az első, római luxusszállodája is (hozzánk legközelebb majd Velencében lesz ilyen), de 2026-ban érkezik elvileg a Corinthian, 2027-ben pedig az Olympian nevű vitorlásjacht is – egyaránt 54 lakosztállyal. A világhírű, párizsi, Michelin-csillagot szerzett séf, Yannick Alléno felügyeli majd ezeken a menüt, de lesz 1500 kötetes könyvtár is azon alapszolgáltatások mellett, amelyek már említésre sem méltók ezen a szinten (moziterem, divatüzletek, kabaréműsor, medence, stb.).
A Waldorf Astoria pedig a sós helyett az édesvizet preferálja, a tervek szerint 2026-tól úszkál majd a 29 lakosztályos luxusjachtjuk a Níluson. A négy- és hatéjszakás utazás végállomásai Luxor és Asszuán városai, a vendégek elhaladnak így a Királyok Völgye, az esnai Hnum-templom, az edfui Hórusz-templom, és a Kom Ombo-i Szobek- és Hórusz-templom mellett is, amelyeket módjuk lesz a partról is megtekinteni természetesen. A szállodabrandek tulajdonosai nyilvánvalóan ezekben az esetekben sem vállalnak nagy rizikót, hiszen licenszbe adják oda a tulajdonos-fejlesztő cégeknek a márkájukat, és pusztán a hotelüzemeltetést vállalják pont olyan üzleti kondíciókkal, ahogy a szárazföldön is teszik.
A szerző luxusszakértő, az Index munkatársa.