A járműiparon belül most furcsa szelek fújnak és a bizonytalanság minden tevékenységre hatással van. Így a multinacionális cégek és a beszállítóik közötti kapcsolatra, az árrésekre, a szerződések volumenére és időtartamára is. Ebben a kritikus időszakban nagyobb rugalmasságra van szükség a magyar kis- és középvállalkozások részéről is.

A gazdasági kormányzat és a kamara közösen összefogva segíti a vállalkozásokat abban, hogy ezt a nehéz időszakot átéljék – fogalmazta meg érdeklődésünkre Pintér-Péntek Imre, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) általános alelnöke, akivel abból az alkalomból beszélgettünk, hogy hét állomásos országos beszállítói fórumsorozatot rendeznek ősszel.

Győrben kezdenek

Várhatóan mintegy 60 nagyvállalat és 850 beszállító csatlakozik a programhoz, akik csaknem ezer tárgyalást folytatnak le egymással, 15 perces ismerkedésekkel kezdve. Október 8-án Győrben, 9-én Debrecenben, 16-án Miskolcon, 28-án Tatabányán, 30-án Kecskeméten, november 13-án Pécsen, 18-án pedig Budapesten rendezik a programot. Jelentkezni a területi kamarák honlapjai mellett az MKIK https://mkik.hu/okbp címen elérhető oldalán lehet.

Kérdés, hogy ezek az elsőre 15 perces ismerkedések mennyire mozdítják elő azt, hogy minél szélesebb körben megismerjék egymást a multik és a lehetséges beszállítók?

Mennyire kiszolgáltatottak a kkv-k?

Pintér-Péntek Imre úgy látja, ez azon múlik, hogy az adott multi hány éve van jelen Magyarországon, illetve hazai vagy külföldi cégről van-e szó. Előfordul, hogy egy külföldi cég idejön és úgy gondolja elsőre, hogy mivel ő a megrendelő, ezért mi alkalmazkodjunk hozzá, ugyanakkor a profibbak befogadják és elsajátítják az adott ország kultúráját.

„Minél jobb, ha megtaláljuk egymással a közös nyelvet, és megtanuljuk hogy a megrendelő mit akar tőlünk minőségben, hatékonyságban és versenyképességben“

– mondta az MKIK általános alelnöke, egyben felhívta a figyelmet arra, hogy senki ne felejtse el, hogy milyen óriási hátránnyal indult a magyar beszállítói szektor az 1990-es években végén. Meg kellett tanulnunk, hogy ez a világ hogy működik, és egy-egy innovációval hogyan tudunk a versenytársaknál különbek lenni.

Úgy látja, a megrendelő multik mindig erősebb tárgyalási pozícióban vannak.

„Akkor tudunk kicsit ezen javítani, hogyha a magyar állam a multiknak adott kedvezményekért cserébe kiköti például a magyar beszállítói arány mértékét, vagy annak növelését, illetve segítséget abban, hogy a magyar beszállítók hatékonyabbak és versenyképesebbek legyenek”.

BMW autó Debrecenben, 2025. augusztus Kép: Facebook

Azt érzi, a mostani gazdasági kormányzat nagyon keresi ennek a lehetőségét, de az se jó, ha elefántként rontunk be a porcelánboltba, mert nekünk a Magyarországon működő nagyvállalatokra óriási szükségünk van. Nem arról van szó, hogy valaki bántani akarja őket, hanem meg kell érteni:

a magyar közép- és kisvállalatoknak megrendelésekre van szüksége, és első a hazai piac. Ha idehaza nem leszünk versenyképesek, akkor hogyan lennénk azok a nagyvilágban?

– közölte Pintér-Péntek Imre, akit arról is kérdeztünk, hogy a külföldi multicégek közül mely országból jönnek azok, akikkel a legkönnyebb tárgyalni?

Kőkeményen tárgyalnak

Szerinte ezt cége válogatja, de azért Magyarország európai ország. Nálunk a német kultúrának mindig volt hatása, ezért azt gondolja, hogy a német cégekkel történő megegyezésnél kulturális különbségek nincsenek, melyeket le kell küzdeni.

Ugyanakkor kőkeményen tárgyalnak. Jól ismeri az Audit győriként, szokta is mondani, hogy

„Egy multinak csak olyat kell ajánlani, amit tudok teljesíteni. Soha nem kell azt ígérni, hogy lehozom a csillagokat az égről. De ha én ezt leírom, hogy lehozom a csillagot az égről a hétfői napon, akkor kedden reggel megkérdezi tőlem, hogy barátom hol van az a csillag, és meg vannak az eszközei arra, hogy megpróbálja belőlem kikényszeríteni”  

– adott tanácsot a kamarai alelnök, aki úgy látja, hogy például Győrben az Audi egy teljesen új kultúrát hozott be a direkt és az indirekt beszállítóknál is. Ha egy ilyen nagy cég odatelepül mondjuk egy városba, annak vannak indirekt beszállítói is, mondjuk a kozmetikus, vagy a fodrász,  akiket nem az Audi rendelt meg, hanem az Audi munkatársai lesznek ott a fogyasztók.

Bizonytalanság a járműiparban

Pintér-Péntek Imre érdeklődésünkre, a teljesség igénye nélkül felsorolta a bizonytalansági tényezőket a járműiparban, amelyek miatt a multik óvatosabbak lettek a megrendeléseikkel, és ezzel a beszállítók élete is nehezebbé vált: 

  • Még nem tudják, hogy mi lesz a végleges hajtás. Sokan esküsznek, hogy a villanymotor, de még nem derült ki véglegesen.
  • Nem tudjuk, hogy mi fogja az autót vezeti. Mi vezetjük majd, vagy a mesterséges intelligencia, vagy ennek valamilyen kombinációja.
  • Nem tudjuk, hogy a jövőben az autó hol fog közlekedni. Lehet, hogy felmegyünk vele a levegőbe?
  • Azt sem tudjuk, hogy az autót mire fogjuk használni. Ez furcsán hangzik, de ha belegondolunk abba, hogy amikor felvetették, hogy mi lesz a telefonnal, azt válaszolta a Nokia, hogy telefon. Az a Nokia már nem is létezik.
  • Mi lesz az autóval? Marad egy személyszállító vagy egy teljesen más eszközzé fog átalakulni.
  • A megszokott szereposztásban az autóipar élvonalát a nagy német autógyárak képviselték. Berúgta az ajtót Kína, és az Egyesült Államok is dübörög a gépjármű fronton.

Rapid randikat szervez a multik és a beszállító cégek között a kamara

Hét állomásos országos beszállítói fórumsorozatot rendez ősszel a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK). Várhatóan mintegy 60 nagyvállalat és 850 beszállító csatlakozik a programhoz, akik csaknem ezer tárgyalást folytatnak le egymással, 15 perces ismerkedésekkel kezdve.