A 2010 és 2024 között született alfa generáció szinte okostelefonnal a kezében született, ők már mindent egy kattintással meg tudnak vásárolni. Valójában a költekezési képességük hatalmas. A 9-16 évesek 92 millió fontot (126,2 millió dollárt) költöttek 2023 és 2024 között a GoHenry pénzügyi technológiai vállalat kutatása szerint, amely bankkártyákat biztosít gyerekeknek az Egyesült Királyságban, az Egyesült Államokban, Franciaországban és Spanyolországban – írta a CNBC. A jelentés 311 832 gyerek vásárlási adatait tartalmazta.

Ennek a pénznek a nagy része online szolgáltatásokra megy el, több mint 3 millió fontot költöttek ételkiszállításra, ami 113 százalékos növekedés az előző évhez képest. Ezenkívül majdnem a fele szeret vásárolni közösségi média platformokon, mint például a TikTok Shopon, a Facebook Marketplace oldalán vagy az Instagramon.

A kényelem és a gyorsaság vált a normává

– mondta Louise Hill, a GoHenry alapítója – ők teljesen hozzászoktak ahhoz, hogy minden egyetlen gombnyomással elérhető, és ez a pénzzel kapcsolatos különböző viselkedési formákat ösztönöz.

Megnőtt a könnyen használható pénzügyi termékek és alkalmazások száma is, mint például a hitelkártyák, a „vásárolj most, fizess később” opciók és az érintésmentes fizetés. Ez megnehezíti a szülők számára, hogy a pénzügyi ismeretek adjanak át a gyerekek számára.

A kicsiknek ugyanis meg kellene érteniük, hogy a pénzt meg kell keresni, mielőtt el lehet költeni, de azt is átgondoltan és megfontoltan kell tenni. Hill szerint kulcsfontosságú, hogy a gyerekek lássák a fizikai készpénzt, hogy megértsék az értékét.

A „rendes zsebpénz” adása az egyik megoldás.

A legjobb, ha a hét egyes, de ugyanazon a napján kapnak zsebpénzt a gyerekek, és akkor azt is megértik, hogyan lehet abból spórolni. A fizikai készpénz kezelése lehetővé teszi a gyerekek számára, hogy tudják, mennyibe kerülnek a kedvenc tárgyaik, és ha vásárlnak, mennyi marad másra.

A tinédzserek számára Hill a „pizza költségvetés” módszerét javasolta, amely lehetővé teszi a gyerekek számára, hogy vizuálisan megértsék, mennyi pénz megy el a háztartás fenntartására és a számlák kifizetésére.

„A pizza a te pénzed, a fizetésed, vagy a zsebpénzed, majd végigvezeted a gyereket azon, hogy meg tudná-e tippelni, hogy mekkora szelet pizzát kell kivágni a háztartás fenntartására? Mekkora szeletet kell kivágnunk belőle, hogy kifizessük a lakbért vagy a jelzáloghitelt? Ahogy a pizza egyre kisebb és kisebb lesz, egyre jobban megértik, mennyi pénz marad szabadidős kiadásokra.”

A gyerekek olyanok, mint a szivacsok, és hajlamosak átvenni a szüleik pénzzel kapcsolatos hozzáállását, ezért Hill úgy véli, jó, ha folyamatosan tájékoztatjuk őket a háztartás pénzügyeiről.