Ez nem lesz áprilisi tréfa. Japán a világ 3. legnagyobb gazdasága a nominális GDP alapján, és a 4. legnagyobb gazdasága vásárlóerő-paritás (PPP) alapján. Március utolsó napja is rémesen indult: összeomlott a japán tőzsde.
Az Egyesült Államok talán legfontosabb és leghűségesebb szövetségeseként Tokió ugyanazt kaphatta jutalmul, amit Washington ellenfelei büntetésül.
Szerdán éjféltől lép életbe a 25 százalékos tarifa a nem az Egyesült Államokban gyártott gépjárművekre, amelynek óriási hatása lehet a távol-keleti ország gazdaságára.
Elég arra gondolni, hogy a japán autóipar a GDP nagyjából 3 százalékát jelenti, az amerikai vámok bejelentésének hatására pedig a vezető japán autógyártók részvényei visszaestek.
Japán Egyesült Államokba irányuló teljes exportjának 28,3 százalékát tették ki tavaly az autók, ami az összes cikk közül a legnagyobb arány.
A japán autógyártásban a foglalkoztatottak 8 százaléka, mintegy 5,5 millió ember dolgozik. A vámok hatására várhatóan 0,2 százalékkal visszaesik a távol-keleti ország GDP-je. Az Ishiba koalíciós kormány amúgy is gazdasági problémákkal küszködik, várhatóan a közkiadások visszafogására lesz szükség, többek között a fegyverkezési kiadások növelése miatt
– mondta az Economx érdeklődésére Csicsmann László, a Magyar Külügyi Intézet vezető kutatója.
Az Ishiba-kormány egyelőre azt nyilatkozta, hogy minden opciót mérlegelnek, hogy hogyan reagáljanak a bejelentett vámokkal kapcsolatban, ugyanakkor továbbra is Washingtont tekintik a legfontosabb szövetségesnek.
A legnagyobb befektető az Egyesült Államokban
Tokió sajnálatosnak nevezte a vámok kivetését, és
„próbálják meggyőzni az amerikai adminisztrációt, hogy csökkentsék azok mértékét. Tekintettel a korábbi tapasztalatokra erre azonban elég kevés esély van”
– hangsúlyozta a szakértő, aki a másik problémának azt látja, hogy a japánok az autógyárak és az alkatrészek kapcsán jelentős beruházásokat hajtottak végre Kanadában és Mexikóban, és ebben az értelemben a vámok kivetése most ezeket a befektetéseket is sújtja.
Ishiba többször utalt rá, hogy különbséget kellene tenni Trump elnöknek az egyes országok között, hiszen jelenleg Japán a legnagyobb befektető az Egyesült Államokban
– közölte Csicsmann László.
Elemzők azt is kiemelik, hogy a legjelentősebb veszteséget az amerikai fogyasztók könyvelhetik el, de a büntetővámok végső soron az egész autószektorra kihatással lesznek.
Az amerikai autóimport 16 százalékát fedezi jelenleg a japán autógyártás.
A szakértő felidézte, hogy egyes vélemények szerint a kivetendő vámok megsértik a 2020-as amerikai-japán kereskedelmi megállapodást.
A Toyota például több mint 2,3 millió autót értékesített tavaly az Egyesült Államokban, amelynek csak 20 százaléka érkezett a szigetországból, a felét az Egyesült Államokban állították elő.
Az ellátási láncok miatt azonban kétséges, hogy rövid távon lehet-e fokozni az Egyesült Államokban történő gyártást, nem beszélve az alkatrészekre kivetett vámok problémájáról.
Diplomáciai nagyüzem
Donald Trump fenyegető vámjai miatt Kína, Japán és Dél-Korea megállapodott a kereskedelmi együttműködés fokozásáról a vasárnapi szöuli találkozójukon. Legutóbb öt éve került sor ilyen megbeszélésre, amelyen ezúttal részt vett Ahn Duk-geun dél-koreai ipari miniszter, japán kollégája, Yoji Muto, valamint Wang Wentao kínai kereskedelmi miniszter – számolt be róla a DW.
Hétvégén Japánba látogatott az amerikai védelmi miniszter. A Financial Times tudósítása szerint Pete Hegseth a Kínával szembeni elrettentés jegyében vasárnap Tokióban bejelentette, hogy az Egyesült Államok "háborús" bázist hoz létre Japánban.
„A béke az erőn keresztül Amerikával az élen visszatért” – fűzte hozzá.