A lakosság 36 százaléka használja a mesterséges intelligenciát (AI) legalább közepes gyakorisággal munkája során, a legtöbben (58 százalék) információkeresésre, kutatómunkára – közölte a GKI Gazdaságkutató legfrissebb reprezentatív felmérése alapján az MTI-vel.

A közlemény szerint

  • sokan a hagyományos keresőmotorok helyett a mesterséges intelligenciának teszik fel kérdéseiket,
  • a második leggyakoribb használati cél az ötletelés és a kreatív feladatok ellátása (36 százalék).
  • A válaszadók közel egyharmada használja szövegalkotásra, szövegösszefoglalásra az AI-t, közel ugyanennyien fordításra.
  • A megkérdezettek ötöde alkot vizuális anyagokat (prezentnációk, képek) a mesterséges intelligencia segítségével,
  • míg 16 százalék használja valamilyen programozási vagy technikai feladathoz azt.

Annak ellenére, hogy a táblázatkezelő programok a legtöbb irodai munkakörben a mindennapos használat részét képezik, mindössze minden tizedik rendszeres felhasználónak segít a táblázatok kezelésében és az adatelemzésben az AI, pedig a ChatGPT-hez hasonló nagy nyelvi modellek táblázatkezelési képességei még jóval elmaradnak a kívánatostól, ám adatelemzésben egyre erősebbek.

  • A férfiak több mint kétszer gyakrabban használják az AI-t programozásra és egyéb technikai feladatok ellátására, mint a nők.
  • Ugyanakkor a nők szinte minden egyéb célra gyakrabban használnak mesterséges intelligenciát a kutatás szerint.

A tanulók AI használati szokásai jelentősen eltérnek a társadalom többi részétől:

  • 61 százalékuk használja azt legalább közepes gyakorisággal, míg az aktív munkavállalóknál ez az arány csupán 39 százalék. Egy átlagos AI-t használó tanuló több dologra használja az eszközt, mint egy átlagos dolgozó.

Szinte minden felhasználási körnél magasabb a diákok használati aránya, ám legnagyobb különbség a szövegalkotásnál mutatkozik:

  • a dolgozók 29 százaléka használja erre a mesterséges intelligenciát,
  • míg a tanulóknál 65 százalék.

Mindez azt is jelzi, hogy a felsőoktatásban oktatói oldalról hatalmas kihívást jelent a beadandók, szakdolgozatok AI asszisztenciával való készítése.

Érdekesség ugyanakkor, hogy az aktív munkavállalók nagyobb arányban fordítanak szövegeket (35 százalék), mint a tanulók (29 százalék).

A GKI kutatása szerint információkeresésre leginkább

AI bevezetés a nagyvállalatoknál: stratégia, kockázat és folyamatos tanulás a siker kulcsa

A mesterséges intelligencia alkalmazása a vállalati szektorban nem egyszerű technológiai fejlesztés, hanem egy komplex ökoszisztéma kialakítását igénylő folyamat. Stratégiai illeszkedés, adatokra épülő működés, a dolgozók bevonása és a kockázatok tudatos kezelése nélkül az AI nem tud valódi üzleti értéket teremteni – hangzott el Dalos-Kovács Gabriella, a 4iG csoport irányítási keretrendszeréért felelős vezetőjének előadásában.