A magyar gazdaságnak is lényeges jelentést közöltek Németország meghatározó elemzőházai csütörtökön, amelyben az áll: legnagyobb nyugat-európai partnerünknél idén már látható némi elmozdulás a válságból – a teljesítmény 0,2 százalékkal lehet nagyobb, mint tavaly, míg jövőre a GDP már 1,3 százalékkal, 2027-ben pedig 1,4 százalékkal bővülhet.
A berlini DIW, a Kieli IfW intézet, az esseni RWI, a müncheni Ifo és a leibnizi Halle kutatóházak közös számításai szerint viszont a repülőrajt után hamar újra földbe állhat a német gazdaság, mivel a kilátásokat tartós strukturális gyengeségek befolyásolják, amin csak ideig-óráig segítenek a kormány százmilliárdos infrastrukturális beruházásai.
Adót nem emelnének, a kormányt viszont diétára fognák
Ezért a szakértők felszólították a konzervatív-szocdem koalíciót, hogy tegyen többet Németország, mint üzleti helyszín, illetve a vállalatok versenyképessége érdekében.
Ehhez átfogó reformokat javasolnak az energia, a bürokrácia, a társadalombiztosítás, a szakképzés, az adósságkezelés, illetve az iparpolitika terén, vagyis lényegében minden fontos sarokponton – számol be a Handesblatt.
Például a jövőre való felkészülés érdekében felgyorsítanák a digitalizációt, míg az éghajlatvédelmi politikában óva intenek a cégek túlterhelésétől. Az elöregedő társadalom okozta terhek csökkentésére vissza kell fogni a nyugdíjak emelését is, az idősebbeket inkább visszaterelnék a munkaerőpiacra.
A közgazdászok határozottan óva intenek az adóemeléstől a költségvetésben tátongó, eurómilliárdos lyukak betömésére, ehelyett a fogyasztási kiadások ösztönzését és főként a kormányzati költekezés visszavágását szorgalmazzák.
Friedrich Merz kancellár már meg is hirdette a „reformok őszét” a túlzott állami kiadásokkal szemben, amely több területen megszorításokat jelent, egyebek mellett a polgárok juttatásaiban is.
Az autóipar kicsit fellélegzett, bár a nyomás marad
Ismert: a német gazdaság egy ideje pangásban van, a teljesítmény az elmúlt két évben zsugorodott, míg az EU-s importra kivetett vámok lassítják a kereskedelmet a fontos amerikai piacon – idén az export visszaesése 2,5 százalék lesz.
Számos fontos ágazat, például az autóipar és az acélipar, a feldolgozóipar több területe komoly bajban van, cégek vándorolnak el a nehézkessé vált üzleti helyszínről, ezért létfontosságú a gazdaságpolitika teljes fordulata – foglalja össze a Welt.
Bár a FAZ szerint a német autógyártók éppen örömüket fejezték ki, hogy szerdán az Egyesült Államok visszamenőlegesen, augusztus 1-jétől csökkentette a személygépkocsikra és autóalkatrészekre kivetett vámokat, amire az autóipari részvények máris erősödtek. A vám immár 15 százalék, ami azért a haszongépjárművekre kivetett 25 százalékos tarifával együtt továbbra is jelentős kihívást jelent.
Szakértők szerint a hosszú távú növekedési kilátásokat több tényező rontja a németeknél. Ilyen a drága energiaköltség, a nemzetközi normákhoz képest magas bérszínvonal, a szakképzett munkaerő hiánya és a „Made in Germany” iránt csökkenő kereslet – írja a Spiegel.
Javult a fogyasztói hangulat, mégsem merik szórni a pénzt
Így viszont szigorúbb képet festett az OECD: a nemzetközi fejlesztési szervezet keddi elemzésében erre az évre 0,3 százalék növekedést vár alapító tagjánál, amivel Németország a mezőny végére kerül a többi európai országhoz képest.
Jövőre is csak 1,1 százalékkal számolnak, igaz, hogy a globális növekedési előrejelzést is mérsékelték az idei 3,2 százalék után 2,9 százalékra, amiért elsősorban az USA lesz felelős.
Ugyanakkor, a fogyasztói hangulat – három egymást követő, havi visszaesés után – némileg javult szeptember végére, bár továbbra is mínuszban van: a GfK piackutató friss felmérése szerint a nyugati nagyhatalomnál az emberek jövedelemre vonatkozó várakozásai jelentősen kedvezőbbek a nyárhoz képest, ami végre optimizmusra utal.
Azonban még jó ideig a többség visszafogja a nagyobb vásárlásokat a háborús aggodalmak, az infláció és munkahely elvesztése miatti félelmek okán.