A magyar lízingpiacon a finanszírozott összeg elérte a 728 milliárd forintot az év első kilenc hónapjában, ami 6,4 százalékkal haladta meg az előző év azonos időszakit, a szerződések száma 1 százalékkal, 60 413-ra csökkent – tájékoztatta a Magyar Lízingszövetség szerdán az MTI-t.
A közleményben a szervezet elnöke, Zs. Nagy István kifejtette: a piaci folyamatokat jelentősen befolyásolja az állami és EU-s támogatott lízingkonstrukciók terjedése, amelyek különösen a kkv-k beruházásait segítik a magas kamatkörnyezetben.
Az elnök szerint autófinanszírozás maradt a piac húzóereje, de több ágazat – így a mezőgazdaság és az építőipar – is erősödést mutat.
A vállalati szektor továbbra is meghatározó, a lakossági darabszám az idén csökkent, ezt nagyrészt a szállítók által támogatott akciós finanszírozások alakulása okozta – jegyezte meg.
A lízingelt eszközök finanszírozási volumenének 91 százaléka, 436 milliárd forint vállalkozásokhoz kötődött, ezen belül a kkv-k aránya 75 százalék volt, a finanszírozott összegek 77 százaléka új, 23 százaléka használt eszközök beszerzését támogatta.
A szövetség adatai szerint szeptember végéig a portfólió értéke 8,7 százalékkal nőtt, elérte a 2395 milliárd forintot, az állományi szerződésszám 8,4 százalékkal 318 827 darabra emelkedett.
A pénzügyi lízing részesedése az év első kilenc hónapjában elérte a 85 százalékot, ezen belül a zárt végű pénzügyi lízing 402,6 milliárd forintot, míg a nyílt végű konstrukció 215 milliárd forintot tettek ki. Az operatív lízing, vagy tartós bérlet, 96,5 milliárd forintnyi finanszírozást ért el, részaránya 13,2 százalékra emelkedett – ismertették.
Az eszközkategóriák között a személyautó-kisteherautó-motorkerékpár szegmens a legnagyobb, amely az év első kilenc hónapjában 444 milliárd forint új finanszírozást ért el, így a magyar lízingpiac több mint 61 százalékát képviseli.
Ez 10 százalékkal haladja meg az előző év azonos időszakát, a szerződések száma 32 százalékkal 35 031-re emelkedett – ismertették.
A kishaszonjárművek forgalomba helyezése több mint 7 százalékkal mérséklődött, amit a személyautó-piac 7,7 százalékos növekedése ellensúlyozott. A pénzügyi lízing részesedése az új személyautóknál 1 százalékponttal 27,5 százalékra, a kishaszonjárművek esetében pedig 3,1 százalékponttal 29,5 százalékra esett vissza.
A nagyhaszonjárművek esetében mind a finanszírozott összeg (138,5 milliárd forint), mind a szerződések száma (5030) 5 százalékkal esett, a lízingpenetráció 58 százalékról 63,8 százalékra emelkedett.
A mezőgazdasági termelőeszközök finanszírozása 15 százalékkal 66,6 milliárd forintra, a szerződések száma 19 százalékkal 2126-ra nőtt a támogatási programok jelentős hatására – fűzték hozzá.
Az egyéb gépek szegmensben az új kihelyezések értéke szeptember végéig 39 milliárd forint volt, ami 20 százalékos visszaesés, a szerződések száma 17 százalékkal 1248 darabra mérséklődött.
Az euró alapú finanszírozás aránya a tavalyi szint környékén – volumenben 31 százalék, szerződésszámban 16 százalék – alakult.
A támogatott finanszírozási programok szerepe a jelenlegi kamatszintek mellett kiemelt fontosságú, különösen a kkv-k számára – írták. Szeptember végéig 9 százalékkal 153,5 milliárd forintra nőtt a támogatott lízingfinanszírozás értéke, a szerződések száma 8887 volt, ami 14 százalékos éves bővülés.
A tájékoztatás szerint a Széchenyi Lízing Kártya Programon belül a lízingfinanszírozás 31 százalékkal nőtt és elérte a 117 milliárd forintot, a szerződések száma 29 százalékkal, 7827 darabra emelkedett. A minisztérium a korábbi 50 milliárd forintos keretet 70 milliárd forintra emelte – olvasható a közleményben.