A nem magyarországi lakásvásárlók aránya 5-ről 6,4 százalékra nőtt, de jelenlétük sem országosan, sem egyes városokon belül nem egyenletes - mondta a Magyar Nemzetnek Balogh László, az Ingatlan.com vezető gazdasági szakértője. Kiemelte: az Otthon Start program hatása pedig a 2026-os adatokban válik majd igazán láthatóvá.
A külföldi vásárlók részaránya továbbra is Budapesten a legmagasabb, a belvárosi kerületekben - V., VI., VII., VIII. és IX. - a tranzakciók akár ötödét is ők bonyolították, főként befektetési céllal. Balogh László felhívta a figyelmet arra, hogy a jegybank árakat vizsgáló statisztikái a magyar adásvételeket nézik, a külföldiekét nem, a befektetői preferenciák és az árak is elszakadhatnak a magyar fizetőképes kereslettől. Az árképzést tovább árnyalja a rövid távú lakáskiadás, az Airbnb, hiszen a belső kerületekben sokan ilyen céllal vásároltak korábban ingatlant.
Terézváros az első budapesti kerületként tiltotta be a rövid távú kiadást, így a 2026-os tranzakciós adatok már jól tükrözhetik, mennyire éri meg lakást venni rövid távú bérbeadás céljából, jegyezte meg Balogh László.
- A külföldi befektetők között a kínai vásárlók is a belső kerületeket részesítik előnyben: kilencven százalékuk Budapesten vásárol, gyakran berendezéssel együtt, majd rövid időn belül kiadják az ingatlant.
- A vietnámi vevők kisebb számban, de szintén 96 százalékban a fővárost választják.
- Ezzel szemben a német vevők - akik a külföldiek közül a legnagyobb számban vásárolnak ingatlant Magyarországon - kevesebb mint tíz százaléka vásárol Budapesten; ők főleg a Balaton környékét célozzák, nem feltétlenül befektetési vagy nyaraló célból.
A cikkből kiderül, hogy az Otthon Start program azokra a külföldi állampolgárokra lehet hatással, akik letelepedési céllal vásárolnának, és teljesítik a munkavállalásra, valamint a társadalombiztosítási jogviszonyra vonatkozó feltételeket.
A határ menti településeken az önazonossági törvény, Budapesten pedig az Otthon Start program és az Airbnb-tilalom, illetve az albérletek árai befolyásolhatják a vásárlók döntéseit.