A Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) arra figyelmeztet, hogy az állatok párzási időszakban megváltozó viselkedése miatt ismét megnőtt a vadbalesetek száma.

Az FBAMSZ közleménye, amelyet az MTI ismertetett, kiemeli:

  • A vadgazdálkodási törvény 2023-as módosítása szerint vadbaleset esetén a vadásztársaságok kártérítési felelőssége elsősorban akkor állapítható meg, ha vadászat vagy hajtás-űzés során bukkan fel a vad az úttesten, illetve ha az úthoz túl közel, 200 méteren belül telepítettek etető-itatót a vadak számára. Ha a vad elpusztul, a vadgazdálkodók kérhetik a vad értékének megtérítését, bár a gyakorlatban jellemzően eltekintenek ettől.
  • A törvény kimondja azt is, hogy gyorsforgalmi utat úgy kell üzemeltetni, hogy arra vad ne jusson fel. Gyorsforgalmi úton bekövetkező vadbaleset esetén jó eséllyel megállapítható a gyorsforgalmi út kezelőjének felelőssége.

„A vadbalesetek zöme azonban nem gyorsforgalmi úton történik, és ilyenkor az autósnak az esetek túlnyomó részében a gépjárműkárokat magának kell viselnie” - mutat rá Papp Lajos, a FBAMSZ elnöke a közleményben, hozzátéve:

a kötelező biztosítás nem nyújt védelmet a saját kárra, mivel az balesetkor csupán az érintett, vétlen károsultaknak térít; hatékony fedezetet olyan casco-szerződés nyújthat, amely kiterjed a töréskárra, és több biztosítónál a kötelező biztosítás mellé kiegészítő vadkárbiztosítás is köthető.

Magyarországon a gépjárművek csupán ötöde, 994 ezer jármű rendelkezik casco-védelemmel, miközben a KSH adatai szerint a közúti forgalomban több mint 5,2 millió gépjármű vesz részt.

A Vadgazdálkodási Adattár szerint 2023-ban több mint 7 ezer nagyvad pusztult el gépjárművel való ütközés miatt. A legtöbb esetben őzzel, de szarvassal és vaddisznóval is ütköztek az autók, míg a kisebb vad, például nyúl vagy fácán okozta balesetek általában kisebb károkat eredményeztek. Hosszabb távon trendszerűen nőtt a vadbalesetek száma: húsz év alatt csaknem megduplázódott, ami a vadállomány és a járműpark folyamatos bővülésének egyenes következménye.