Pusztán a gépjárművek elkobzásával nem lehet visszaszorítani a gyorshajtást, az érvényben lévő büntetési tételek emelése, valamint az eltiltások szigorítása lenne a célravezetőbb – kommentálta a gyorshajtók járművének eltulajdonítását kezdeményező javaslatot Borbély Zoltán, közlekedési szakjogász.
Mint megírtuk Karácsony Gergely már a Fővárosi Közgyűlés elé terjeszti azt a javaslatát, amely alapján átmenetileg vagy akár végleg elkobozhatnák az extrém gyorshajtók járművét. A főpolgármester osztrák mintára kezdeményezte, hogy
- első alkalommal hat hónapra foglalnák le a megengedett sebességet jelentősen túllépők gépkocsiját,
- másodszorra viszont elkoboznák a delikvens járművét.
Az új rendszer üzembe helyezését követő első hónapban összesen 52 926 gyorshajtót mértek be.
Az elkobzás nem járható út
Magyarországon szabálysértési szankciók vonatkoznak a gyorshajtókra. Akár 200 ezer forintos pénzbírság és/vagy legfeljebb egyéves eltiltás szabható ki a megengedett legnagyobb sebesség túllépése esetén, amennyiben azonosítani tudták az elkövetőt.
Borbély Zoltán elmondta, hogy ma már adott a technikai háttér olyan kamerarendszer kiépítésére, amely képes azonosítani a szabálysértő arcát, a büntetési tétel pedig az adott szituációtól függ. A közlekedési szakjogász extrém sebességtúllépésnél reális, illetve megalapozott szankciónak tartja a 8-9 hónapos eltiltást, amelynek az is a következménye, hogy hat hónap utánképzésre kötelezhetik a vétkest – írja az Infostart.
Az elkobzás viszont nem látta járható útnak, mivel sok esetben a jármű vezetője, tulajdonosa, illetve az üzemben tartója nem ugyanaz a személy.
A követendő példák
Borbély Zoltán nem lát esélyt vagy lehetőséget arra, hogy a jármű elkobzására vonatkozó szigorítás itthon átmenjen jogszabály-módosításként. Azonban bizonyos területeken kívánatosnak tartaná és reális esélyt is lát a változásra, így
- az extrém sebességtúllépésért járó szankciókban,
- a járművezetéstől való eltiltás időtartamának felső határát feljebb vitelében
- és az elkövetők azonosításának hatékonyabbá tételében.
Borbély Zoltán aláhúzta: a járművek szabálysértés miatti elkobzása több országban is bevett gyakorlat: Finnországban és Ausztriában is alacsony a halálos közúti balesetek száma. A közlekedési szakjogász szerint ezek a statisztikai adatok nem a járművek elkobzása folytán alakulnak kedvezőbben, hanem a fokozott ellenőrzés és a személyre szabott felelősségre vonás miatt.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Legolvasottabb
Visszanyalt a fagyi: újabb devizahiteles nyert pert, megkopasztja a bankot a győztes ügyfél
Durva számokat közölt a Wolt – akadt, aki félszáz pizzát és spagettit rendelt
Történelmi döntés: vényírási jogosultságot kapnak a gyógyszerészek, már régóta vártak erre
Orbán Viktor a brüsszeli csúcs után: Vétójog nélkül nincs értelme, hogy az unióban legyünk
Napirendre került: tarthatatlan a 28 500 forintos minimálnyugdíj, ennyiből nem lehet megélni
Nagy karácsonyi bevásárlói kisokos: megmutatjuk, hol mit érdemes megvenni
Személyi következménye lett a kitudódott vezetői fizetéseknek a HUN-REN-nél
Putyin már tudja, hogyan lehet akkora béke, amekkora még sohasem volt
Ilyen sem volt még, norovírus után nyomoz a rendőrség