Ami a leginkább nyilvánvaló, hogy az EV-k (electric vehicle) jelentősen csökkentik az üvegházhatású gázok kibocsátását a hagyományos belső égésű motoros járművekhez képest – hangsúlyozta az Economxnak Pesti Tímea. Ez összhangban van az éghajlatváltozás kezelésére irányuló globális erőfeszítésekkel, és az e-autókat bevezető vállalkozások javíthatják saját fenntarthatósági profiljukat is.

Az EV-k másik legfontosabb előnyét az alacsonyabb üzemeltetési költségek jelentik. Az elektromos járműveknek kevesebb mozgó alkatrészük van, ami kevesebb karbantartást és alacsonyabb kapcsolódó kiadásokat eredményez.

Emellett a villamos energia általában költséghatékonyabb üzemanyag a benzinhez, vagy a gázolajhoz képest, ráadásul az EV-ket kevésbé befolyásolják az üzemanyagárak ingadozásai, mivel a villamosenergia-költségek általában stabilabbak.

Ez nagyobb kiszámíthatóságot biztosít a vállalkozások számára a költségeik tervezésében, és csökkenti az ingadozó energiapiacokkal szembeni kiszolgáltatottságot.

Közép- és hosszabb távon pedig az elektromos járművek sokkal inkább alkalmasak a technológiai integrációra. Az EV-k fejlettebb csatlakozási funkciói támogathatják az intelligens városi infrastruktúrához való kapcsolódást, adatvezérelt működésükkel pedig növelik a hatékonyságot és megkönnyítik a flottamenedzsmentet.

A felmérés

Az ALD Automotive | LeasePlan több mint 200 cégvezetőt és flottamenedzsert kérdezett meg éves konferenciáján arról, milyen kihívásokkal szembesültek az elmúlt évben, és hogyan látják a közeljövő trendjeit a céges mobilitás piacán.

A felmérés egyik legfontosabb tanulsága az volt, hogy a vállalatok többségének (58 százalék) a legnagyobb kihívást az új autók növekvő havi bérleti díja jelentette. A cégek harmada számára a legjelentősebb probléma pedig az új autók lassú beérkezése volt.

Az üzemanyagár-emelkedést viszont meglepő módon mindössze a válaszadók 5 százaléka tartotta a közelmúlt legnagyobb kihívásának a flottakezelés terén. Érdekesség, hogy néhány cég számára a legnagyobb nehézséget a gépjármű-juttatási megoldások újragondolása jelentette a home office bevezetése miatt – ez kifejezetten a nagyobb, 100-nál több autót kezelő vállalatok esetében okozott fejtörést.

A kihívások azonban lehetőségeket is kínálnak a változásra, az innovatív megoldásokra. Rugalmas lízingmodellekkel és különböző hajtásláncú járműtípusok kombinált alkalmazásával, például a költségekkel és kiszámíthatatlanul változó gazdasági környezettel kapcsolatos aggályok orvosolhatók – miközben a hosszútávon fenntartható működést sem szorítják háttérbe.

A cégvezetők 45 százaléka fontolgatja

A felmérés arról is tanúskodik, hogy a hazai cégvezetők 45 százaléka fontolgatja az elektromos flottára való átállást a következő 3 évben. Azonban a fenntartható működés a flottakezelésben nem csupán azt jelenti, hogy elektromos járművekre cseréljük a flottát.

A mobilitás teljes koncepcióját újra kell értelmezni, mert a felmérés szerint egyre nagyobb az érdeklődés az átfogó mobilitási csomagok iránt: a vezetők közel kétharmada tervez kialakítani ilyen megoldást a közeljövőben. Így tehát a jelenleg kínált céges autó mellett integrálnák a tömegközlekedést, a mikro- és megosztott mobilitási szolgáltatásokat, de akár a nem motorizált lehetőségek, például a kerékpározás népszerűsítését is.

Ezáltal olyan rugalmas, környezetbarát rendszer alakítható ki, amely a legkülönbözőbb igényeket elégíti ki, és csökkenti a teljes kibocsátást.

A holisztikus megközelítés nem csupán a környezetvédelmi aggályokra ad hatékony választ, de elősegíti az egészségesebb, aktívabb életmódot, széles körben alkalmazva pedig a városi zsúfoltságot is enyhítené.

Bár a cégek közel 60 százaléka a rendelkezik környezetvédelmi cselekvési tervvel és a kibocsátásokat is mérik, kézzelfogható projektekről közel sem számoltak be ilyen mértékben.

Például, a faültetési program a válaszadók mindössze 13 százalékánál működik, míg mintegy ötödük nem is gondolt még arra, hogy a klímavédelem terén lenne tennivalója – húzta alá végezetül az ALD Automotive | LeasePlan vezérigazgatója.