Már 2015-ben megjelent egy kormányhatározat, amely több mint 300 milliárd forintból átfogó fejlesztést írt elő a balatoni régióban. Akkor Vitályos Eszter, még a Miniszterelnökség európai uniós fejlesztésekért felelős államtitkáraként, azt mondta: megvalósulhatnak a régió álmai, köztük a balatoni körvasút.

A Balaton körbevonatozhatósága az itt élők és az ide utazó turisták számára egyaránt kiemelt fontosságú

- mondta a Móring József Attila országgyűlési képviselő, a Dél-Dunántúl fejlesztéséért felelős kormánybiztos a Világgazdaságnak. A körvasútról azt mondta, hogy a tó körüli borászatok és vendéglátó helyek közvetlenül elérhetőek lesznek átszállás, közlekedési eszközök váltása nélkül.A Balaton, mint az ország első számú turisztikai desztinációja ezáltal még vonzóbbá válik” - tette hozzá.

Az elmúlt tíz évben több kormányhatározat is született, amely érintette a Balaton körüli vasútfejlesztést, mivel azonban Magyarország számos fejlesztési projekthez nem férhetett hozzá az EU-s források egy részének visszatartása miatt, a balatoni körvasút finanszírozása is bizonytalanná vált.

Az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) most arról tájékoztatta a lapot, hogy

novemberben várható a tervezési szerződések megkötése, a megvalósíthatósági tanulmányok 2026 tavaszára készülnek el. 

Ezt követően indulnak az engedélyezési és kiviteli tervek, a szükséges engedélyek beszerzése, valamint a kivitelezéshez szükséges tenderdokumentáció összeállítása.

A fejlesztések részeként a Balatonfüred-Tapolca-Keszthely vasútvonal villamosítása is elindulhat. Ezzel 77 kilométeren szűnne meg a sebességkorlátozás. Emellett 9 kilométeres villamosított vonalszakaszt építenek Lepsény és Balatonakarattya között.