A hatvani cégek közül a Mátra Cukor Mátravidéki Cukorgyárak Rt. és az Aranyfácán Konzervgyár Kft. a legnagyobb. Jelentős a több mint 300 embernek munkát adó, elektronikával foglalkozó Robert Bosch Elektronikai Gyártó Kft. és a Daidong Hungária Elektronikai Rt., amely a Sony beszállítója. A nagyobbak közé tartozik a kábelgyártó LKH Leoni Kábelgyár Hungaria Kft.-t. és a hangfalakat előállító Eastern Asia Industries (Hungaria) Ipari Szolgáltató és Kereskedelmi Kft. A legnagyobb foglalkoztatók a nagy szolgáltató cégek; a Vízmű Rt., a Tigáz Rt., a MÁV Rt., a Volán Rt. (Hatvan jelentős közlekedési csomópont is). A jelentősebb áruházláncok közül jelen van a Csemege Szupermarketek Rt.-hez tartozó Jééé, a Penny Market, a Profi, a Plus, és vannak más érdeklődők is. A munkanélküliségi ráta 10,4 százalékos, ami a megyei átlag alatt van.
Hatvanban 1998 óta működik egy 47,5 hektáros ipari park, amely már csaknem teljesen betelt. Az infrastruktúráját az önkormányzat - mintegy 120 millió forintból - évekkel ezelőtt kiépítette. Bár lenne rá igény, de nem valószínű, hogy tudnának egy második ipari parkot létesíteni, mert nincs terület. Az egyetlen szóba jöhető helyen, a volt laktanya területén a tervek szerint egy izraeli cég építtetne jövőre 100 lakást, és létrehozná az azokhoz kapcsolódó infrastruktúrát is (a beruházási tervekről lásd külön cikkünket).
Az ipari parkba települt cégek komoly kedvezményeket kaptak. Ha egy cég legalább 50 embert foglalkoztatott, akkor két évre mentesült a helyi adó fizetési kötelezettsége alól, ha pedig az alkalmazottak száma meghaladta a 300-at, akkor öt évre. Hatvanban az iparűzési adó 2 százalékos. A cégek számíthatnak másfajta kedvezményekre is: ha adóalapjuk meghaladja az 5 milliárd forintot, akkor elengedik az efölötti rész után járó adó 1 százalékát, ha pedig a 9 milliárd forintot, akkor 0,8 százalékát. Hatvanban egyébként kommunális és építményadót is kell fizetni. Előbbi 2 ezer forint minden alkalmazott után évente, utóbbi pedig 300 forint négyzetméterenként.
A város költségvetése az idei évre 4 milliárd forint, ebből azonban egy nagy kórházat is finanszíroznia kell az önkormányzatnak. Csak a kórház elvisz valamivel több mint 1,5 milliárd forintot. Hatvannak 2,292 milliárd forintja marad. Ebből 1,4 milliárd forint származik központi forrásból, 350 millió forint a helyi adókból folyik be. A városnak van mintegy 133 millió forintos beruházási hitele. A forráshiány 59-60 millió forint.
Hatvanban az egyik legnagyobb megoldásra váró feladat a szennyvíz- és a csatornahálózat kiépítése. A csatornázottság a város bizonyos részein 22 százalék körül mozog. Jelenleg is működik egy szennyvíztisztító a városban, de ez már nem sokáig tudja kielégíteni az igényeket. Mintegy 1 milliárd forint beruházással lehetne újat építeni, de ez valószínűleg csak úgy valósulhat meg, ha több selypi-medencei település összefog, és állami támogatást is igénybe vesz. Most készül a megvalósíthatósági tanulmány, a szennyvíztisztító pedig remélhetőleg két éven belül felépül. Tavaly komoly gondot okozott a városban a magas talajvíz - az ezzel kapcsolatos csatornázásra pályázatot adtak be, amelyre még nem kaptak választ.
Többféle koncepció létezik a hulladék elhelyezésével kapcsolatban is. A helyi szeméttelep - amely egyáltalán nem felel meg az EU-normáknak - még egy-két évig működhet. Megint csak térségi összefogás segítheti ki Hatvant nehéz helyzetéből; szó van arról, hogy néhány közeli város és Hatvan együtt építenének egy szemétégetőt.
A kórház gondjaival viszont egyedül kell megbirkóznia az önkormányzatnak. Az elmúlt néhány évben 1,2 milliárd forintból - ennek 10 százaléka volt saját erő - felújították a kórházat, de ezzel távolról sincs megoldva a probléma, mivel eredetileg is legalább 3 milliárd forintra lett volna szükség. A kórház két pályázatát nemrég elutasították, úgyhogy ágyszámleépítéssel próbálnak a helyzetükön javítani. A tervek szerint az ágyak számát a jelenleg 416-ról 361-re csökkentenék.
A belterületi utak 90 százaléka aszfaltozott. Az önkormányzatnak mégis milliókat kell útépítésre fordítania, mivel óriási gondot jelent az, hogy a 3-as út a városon halad keresztül. Az elkerülő út terveit még az előző kormány elkészíttette, de még most is csak 2002-re ígérik a megépülését. Hatvan is beszáll viszont annak az útnak a finanszírozásába, amely az északi 21-es utat kötné össze a 3-as úttal. Az út első harmada már jövőre elkészül. Az önkormányzat eddig 69 millió forintot fordított az út építésére, és várhatóan még kétszer ennyit fog. Sikerült rá PHARE-támogatást is szerezni. A világítás korszerűsítésére az önkormányzat a közeljövőben szerződést ír alá az Émász Rt.-vel és a Duna Fejlesztési Kft.-vel - eszerint az Émász 2-3 hónapon belül modernizálja a közvilágítást, a költségeket pedig a megtakarításból fedezik.
Vajda Pál elmondta, hogy Hatvanban tíz éve nem épült tömbház. Eddig az volt a jellemző, hogy 20-30 családi ház épült évente, most viszont az önkormányzat a lakások építéséből befolyt mintegy 100 millió forintot szociális bérlakások építésére fordítja. Szó van arról is, hogy önkormányzati garanciavállalással könnyítenék meg a fiatalok lakáshoz jutását. Hatvanban tavaly egy év alatt 60 százalékkal nőttek az ingatlanárak. Egy körülbelül 60 négyzetméteres, 2,5 szobás társasházi öröklakás például 4-5 millió forintba kerül. A családi házak ára 6 és 20 millió között mozog, az újabbakhoz már nem lehet 10 millió forintnál olcsóbban hozzájutni. Egy új sorházi lakás ára 15 millió forint. Egyre többen települnek be a városba, még Budapestről is jönnek. Pedig Hatvan levegője, bár közel a Mátra, nem a legjobb. Nagy szükség lenne az elkerülő útra, és a város közepén álló cukorgyár és konzervgyár is szennyezi a levegőt, miattuk a kamionforgalom is eleve nagyobb az átlagosnál. Sokszor a közeli Mátravidéki Erőmű pernyéjét is erre hozza a szél. Az idegenforgalom eddig sem játszott komoly szerepet a város életében, és valószínűleg ezután sem fog, bár szó van arról, hogy esetleg bekapcsolódnak a borturizmus fellendítésébe vagy a volt sóderbánya helyén üdülőterületet létesítenek.
V. É.