Meredek emelkedést produkáltak az elmúlt napokban a csalódást keltő negyedéves jelentés közzététele után még történelmi mélyponton is megforduló Wizz Air részvények. A diszkont légitársaság papírjainak árfolyama július 24-én napközben 10 font alatt is járt, azóta viszont nagyot fordult a világ: a részvényeket 23 százalékkal magasabbra értékeli a piac.
Igaz most sem lehet felhőtlen a befektetők öröme, hiába érkezett meg a pozitív korrekció, nem sokkal jobb a hosszú távú kép, egyéves időtávon 37 százalékos az árfolyam-mínusz, idén pedig 14 százalék.
Az európai légitársaságok sora a tőzsdén ugyanakkor sokkal jobban megy. A STOXX Europe Total Market Airlines index árfolyama egy év alatt 69 százalékkal emelkedett, idén pedig 43-at. Az indexnek tagja egyébként a Wizz Air is, megtalálhatók benne a jól ismert konkurensek: Ryanair, Lufthansa, Easyjet, Air France-KLM, FinnAir.
A Wizz Air jelentése egyébként óriási kontrasztot mutatott a fő rivális, három hónap alatt 820 millió euró profitot elérő Ryanairrel. Ezek voltak a főbb adatok a Wizznél:
- negyedéves bevétel: 1,43 milliárd euró (+13 százalék)
- üzemi eredmény: 27,5 millió euró (-38 százalék)
- flottaméret: 236 (+8,3 százalék)
- szállított utasok: 17 millió (+10,6 százalék)
- készpénz: 1,96 milliárd euró (+13,2 százalék)
- adósság: 4,7 milliárd euró (+5 százalék)
Az üzemi eredmény durván alulmúlta a 87 millió eurós várakozásokat, a nettó negyedéves profit pedig hiába lett 38,4 millió euró, de ezen a soron 54,3 millió euró volt a prognózis. Tovább borzolta a kedélyeket, hogy a hajtóműprobléma miatt veszteglő gépek csak 2027-ben térhetnek vissza, emellett több költség (reptéri kiadások +19 százalék, karbantartás +17 százalék) jelentősen emelkedett, amit a kapacitások 11 százalékos növekedése nem igazán indokolt.
Akár 65 százalékot ralizhat a részvény
Kedden a Concorde vezető elemzője, Bukta Gábor a korábbi 17 fontról 20 fontra emelte a Wizz Air részvények 12-havi célárát. Ez a jelenlegi árfolyamhoz képest közel 65 százalékos felértékelődéssel kecsegtet. Az ajánlás vétel.
A Concorde arra jutott a Wizz Air elemzői konferenciája után, hogy jelentős szerkezeti átalakításokra készül a diszkont légitársaság. Vélhetően ez a magyarázata az árfolyam felpattanásának, a bejelentést tényleg jól fogadta a piac, a menedzsment visszanyerheti a befektetők bizalmát.
A legfontosabb üzenet: a Wizz Air ismét a közép-kelet-európai piacokra kíván fókuszálni és visszavett a kapacitásbővítési terveiből. A menedzsment emellett csökkentette az éves profitvárakozásait, a Concorde úgy látja, a 2026-os pénzügyi év (amelynek első negyedéve zárult június végén) 101 millió euró nettó profittal zárulhat, a 2028-as viszont már ennek háromszorosával.
Egyébként, amit a Váradi József vezette menedzsment csinált, megfelelt az elemzői és befektetői közösség kívánalmainak: a Concorde szakértői már hetekkel ezelőtt figyelmeztettek, a Wizz kifuthat az időből, ha nem adja fel terjeszkedési álmait és nem koncentrálja minden erőforrását a közép és nyugat európai piacokra.
Vissza a core piacokra
Ezért fogadták pozitívan a piacok az Abu Dhabi bázis felszámolását, az onnan való kivonulás eredményjavító hatásai már a következő pénzügyi évtől jelentkeznek. Egyébként racionális döntés született, mivel az Abu Dzabiból elérhető piacok csupán 40 százalékát sikerült lefedni, nem repülhettek Pakisztánba, Indiába és a fontosabb szaúdi repterekre sem.
A növekedést illetően a menedzsment úgy döntött, a korábbi agresszív, évi 20 százalékos kapacitásbővülési célja helyett évi 10-12 százalékot céloz meg. Erre bőven van tér a KKE régióban, például a román piacon, de sok várható a napokban bejelentett varsói kapacitásbővítéstől is.
Forintban másfél milliárd az éves juttatás
Ha a részvények felfutása tartós marad, netán újabb lendületet vesz, elhalkulhatnak a kritikus hangok a befektetők részéről. Megfigyelhető ugyanis, ha nem teljesít jól a tőzsdén a légitársaság részvénye, előkerül a vezérigazgató juttatásának kérdése. A múlt héten is kapott hideget-meleget Váradi, akinek az éves fizetése 3,8 millió euró (mai árfolyamon 1,5 milliárd forint), a menedzser szerint azonban a csúcsvezetői juttatások egyáltalán nem kiugróak az Egyesült Királyságban, egyszerűen ez az ára a tehetséges vezetők megtartásának.
Tájékoztatás
A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.
Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen oldal nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!