Két hét alatt tovább csökkent az inflációkövető, Prémium Magyar Állampapírokban lévő lakossági vagyon – derül ki az Államadósság Kezelő Központ szerdán frissített adataiból. Ezzel a szeptember végi 4066 milliárd forintos PMÁP állomány október 15-re 3981 milliárd forintra csökkent.

Ez a kötvény messze nem olyan keresett mint korábban volt, a jelenleg kapható sorozat szerény, 6 százalékkal kamatozik, jövő tavasszal pedig az idei infláció (plusz 0,1 százalékpont kamatprémium) alapján állapítják meg a kamatot. A várakozások alapján a PMÁP kamata jövőre 5 százalék alatt maradhat, vagyis újonnan inflációkövető papírokat kevésbé éri meg venni. A korábban kibocsátott PMÁP-okat (amelyek kamatprémiuma sokkal magasabb volt) viszont megérheti megtartani, lesz olyan kötvény, amely a 1,5 százalékos prémium miatt akár 6,2 százalékkal kamatozhat jövőre.

A FixMÁP állomány viszont mindössze két hét alatt 232 milliárd forinttal nőtt, egyértelműen a 6,5-ről 7 százalékra felemelt kamatozás miatt. Az állomány már 3166 milliárd forintra rúg, ha ilyen magas marad a kereslet a FixMÁP-kötvényekre (csak a múlt héten 46 milliárdnyi fogyott), még idén megtörténhet a trónfosztás, a PMÁP visszaszorulhat a második helyre.

A változó kamatozású, a dkj-hozamokhoz indexált Bónusz Magyar Állampapírokból október közepén 2067 milliárd forintnyi volt a lakossági befektetőknél, nem sokkal több mint szeptember végén (2029 milliárd).

A szintén szerdán publikált adatok szerint a központi költségvetés adóssága szeptember végén 59 675 milliárd forint volt. Ennek 30,9 százaléka, 18 442 milliárd forint volt devizában fennálló adósság. A devizaadósság részaránya a 2024 végi 29,8 százalékos szintről emelkedett 30,9 százalékra a teljes adósságon belül. 

A forintban fennálló kötelezettségek szinte teljes egészében állampapírok, amelyen belül így néz ki a megoszlás:

  • kötvény: 26 402 milliárd forint
  • diszkont kincstárjegy: 2864 milliárd forint
  • lakossági állampapír: 11 001 milliárd forint

Tájékoztatás

A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.
Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen oldal nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!