Az Európában robbanásszerűen terjedő mesterséges intelligencia mára a globális gazdaság egyik legfontosabb mozgatórugója, ezáltal pedig az Index beszámolója szerint a magyar cégeknek, vállalkozásoknak most adott a lehetőség, hogy ledolgozzák hátrányukat. 

Emlékeztetnek, az Európai Bizottság 2024-es felmérése szerint az EU-s vállalkozások 13,5 százaléka használ legalább egy AI-technológiát, szemben a 2023-as 8 százalékkal.

Magyarországon a vállalkozások mindössze 7,5 százaléka alkalmaz AI-megoldásokat, így hátulról a negyedikek vagyunk az uniós rangsorban (a dán adat 27,6 százalék, a románoké 3,1).

Az Eurostat adatai szerint az unió nagyvállalatainak 41,2 százaléka használ AI-t, de a kkv-knál ez az arány csak 11–21 százalék. A Kreatív Online közlése szerint az IKT-szektorban majdnem minden második cég alkalmaz mesterséges intelligenciát, míg más iparágakban jóval ritkább az adaptáció.

A térhódítás látványos: a McKinsey 2024 eleji globális felmérése szerint a cégek 72 százaléka alkalmaz AI-t, és 65 százalék rendszeresen használ generatív megoldásokat. A legjobban teljesítő cégek már több mint 10-15 százalékos eredménynövekedést tulajdonítanak a generatív AI-nak. Az AI-t mellőző cégek ugyanakkor egyre több fronton kerülhetnek hátrányba, és különösen kritikus a kkv-szektor helyzete. 

Az AI alkalmazási lehetőségei szinte végtelenek. Világszerte több mint 50 ezer különféle AI-megoldás érhető el, amelyek a gépi tanulástól és mélytanuláson, a generatív modelleken, a számítógépes látáson át a természetesnyelv-feldolgozásig a legkülönfélébb területeken adnak segítséget. Az Eurostat szerint az uniós vállalatok közt a legnépszerűbbek a nyelvi modellek és a tartalomgenerálás, de a gépi tanulás alapú rendszerek is gyorsan terjednek, főként a nagyvállalatoknál. 

A trend egyértelmű: az AI többé nem opcionális extra, hanem a versenyképesség alapfeltétele.

A PPH Media szektorokon átívelő AI-versenyt hirdetett, amely díjazza a legjobb hazai megoldásokat, egyben inspirációt és tudásmegosztási platformot kínál a fejlődéshez. A Strix a kreatív- és a médiaipari, valamint a vállalati marketingkommunikációs AI-megoldásokat is várja. Három kategóriában lehet nevezni: iparági innováció, szervezeten belüli AI-megoldás, valamint szervezeti AI-képesség építése. A verseny iparágfüggetlen, egységes szempontok alapján méri meg a különböző cégek projektjeit. A versenyre a 2025. november 15-éig megvalósult projekteket várják a Strix Award oldalán.

A Strixen belül két helyen is várják a kreatív- és médiaipari nevezéseket. A Szektorok főkategórián belüli AI Innováció a médiában, a kreatív- és zeneiparban olyan megoldásokat keres, amelyek a generatív vizuális tartalomgyártásban, tartalomszerkesztésben, képgenerálásban, médiatervezésben, kreatív anyagok előállításában, zeneszerzésben, hangfeldolgozásban, hangutómunkákban vagy más területen segítik a szakemberek munkáját.

A Szervezeten belüli funkciókban található AI a marketingkommunikáció területén kategóriában pedig azokat az AI-megoldásokat várják, amelyek hatékonyabbá, célzottabbá és személyre szabottabbá teszik az üzeneteket, segítségükkel a cégek automatizálni és optimalizálni tudják a kommunikációs folyamataikat.

Megrázó: rengetegen párologtak el a magyar munkaerőpiacról, nálunk volt a legdrasztikusabb visszaesés az EU-ban

Javult az uniós foglalkoztatottság, miközben eddig Magyarországon volt a legdrámaibb csökkenés az idén. Felvázoljuk, hogyan is alakult a foglalkoztatási ráta az EU-ban, és hogy pillanatnyilag hazánkban miről tanúskodnak a számok. Azt is érintjük, az AI felfutásával miképp alakulhatnak a foglalkoztatási trendek, melyik korosztály állását fenyegetheti a mesterséges intelligencia. Bővebben >>>